Písky Dorne

Hry recenze

„Neskloněni, nepokořeni, nezlomeni“ aneb nejjižnější z velkých rodů Západozemí hrající svou vlastní hru o trůny. Rod, který dokonce ani vládci draků nikdy zcela neporazili, a který se od všech ostatních v mnoha ohledech odlišuje – co přinášejí Písky Dorne?

Zatím poslední deluxe rozšíření ke Hře o trůny: Karetní hře nás zavede do nejjižnější části království, do písečných koutů Dorne, kterému vládne mocný a starobylý rod Maretellů, v čele s Doranem Maretellem. Jedná se o jediný rod, který si Targaryeni nikdy nepodrobili válečným úsilím, a který jim byl zdatným soupeřem. Martellové jsou jak knižně (či seriálově), tak i herně dosti specifickým rodem. Exotické království inspirované blízkým východem je místy suchou vyprahlou pouští, obývanou etnicky odlišnými obyvateli než ostatní části říše, což ostatně vychází i z jejich původu. Ve hře pak vynikají v trestání soupeřů v rámci rčení „oko za oko, zub za zub“, kontrolou snad všeho a těží z počtu použitých karet plánů. Vrhněme se ale rovnou na karty, ať vás neunavuju nějakou historií.

 

Recenze na základní hru zde a na karty základní sady zde.

 

Deluxe rozšíření - jedná se o velké rozšíření karetních her od FFG (nebo chcete-li Blackfiru u nás), které přínáší velké množství nových karet ve 3 kopiích a zatím je vždy zaměřené primárně na jeden z rodů ve hře. Nejen že získáte množství karet pro rozšíření svých možností a strategie, ale výhodou je, že karty z velkých rozšíření budou navždy turnajově legální, pokud byste měli chuť a pro tuto možnost hraní se rozhodli. Nevýhodou je trochu zaměření na jeden rod, a tak ti komu již vyšla, mají výhodu oproti ostatním a na domácí hraní tak budete potřebovat ideálně alespoň dvě, abyste ztrátu kompenzovali. Výhodou ale je, že pokud vás např. doma baví jen Starkové a Martellové, můžete si koupit jen dvě velká rozšíření k jedné základní sadě a máte postaráno o hodiny další zábavy.

 

Martellové

Hlavou rodu a první kartou je Doran Martell, lord, který může za kleknutí karty frakce odebrat určitou postavu z výzvy a po vaší prohře buď odebírat symboly výzev a zkomplikovat tak soupeři plány nebo naopak tyhle symboly dle vaší volby rozdávat. Ellaria Písek, milenka a matka dcer Rudé zmije, po svém vyslání do útoku natáhne až 3 postavy soupeře jako obránce (a samozřejmě je vybíráte vy!), což je ovšem kompenzováno její nemalou cenou šesti zlatek. Rudá zmije, jeden z nejnebezpečnějších lidí království, získal ikonické zastrašení a získává žeton moci za každou vyhranou výzvu, ve které je některý z vašich bastardů (jen počkejte, jeho dcerky bastardy Písečné hady si představíme za chvíli) a navíc za každý takový žeton posiluje o +1 na síle. A jak si tedy vedou všechny dcery slavného otce? Obara Písek vám umožní vyměnit postavu Písečný had s jinou, levnější a „rodovou“ z vaší ruky. Nymeria trestá soupeře za výhru v nadvládě – musí po ní odhodit jednu náhodnou kartu a vy si jednu doberete. Tyene „skáče“ do hry po vaší prohře v obraně a kleknutí jiného hada (nebo hadice?). Obella po svém odhození intrikou nebo zabití vojenskou výzvou odebere vašemu soupeři žeton moci a dá ho vám a sebe zamíchá pěkně zpátky do vašeho balíčku a soupeř si tak na ní musí dát pěkný pozor. Loreza Písek vám dovolí dobrat kartu po zabití unikátní postavy Martellů. Posledním bastardem expanze je ještě pro doplnění skvělý Bastard ze Stínového města, který(á) je možná levnou postavou s přepadením, ale ta schopnost je „wow“ a je přesně tím, co chcete hrát v tomhle rodu, protože za své obětování zbaví nějakou postavu s 5 a nižší všech ikon pro výzvy. Samozřejmě to ale není všechno, co se postav týká a i všichni možní vazalové a rytíři dostali své karty. Rytíř Temnohvězda za své obětování v průběhu výzvy, které se účastní, vrátí všechny ostatní účastnící se postavy do ruky jejich majitelům – už vidíte, jak natáhnete spoustu obránců soupeře a pak mu to všechno hezky vrátíte?  Strážce Areo Hotah může využít své přepadení, které se navíc zlevňuje za každou kartu v hromádce těch použitých a po výhře v obraně si ho můžete vrátit do ruky a zvýšit tak své ohrožení o jedna (nejčastěji jste totiž s Martelly druhým hráčem, takže po všech těch obranách, můžete drtivě útočit). Quentyn Martell má sice sílu 5 za 3 zlaťáky, ale tahle výhoda je kompenzována tím, že pokud máte méně než 3 karty v hromádce těch použitých, musíte tohoto lorda kleknout na začátku fáze výzev a moc vám tedy nepomůže. Doprovod Daynů můžete hrát z odhazovacího balíčku, za předpokladu, že máte 3 a více karet, kde jinde, než v hromádce použitých plánů. To Ser Cletus Yronwood vám navýší hodnotu iniciativy o 1 za každý takový plán, což se vám jistě bude hodit, protože vy chcete být tím, kdo ve hře rozhoduje a vše kontroluje. Mistr Kedry bude na jednu stranu postavou, kterou dřív nebo později obětujete, ale zároveň vám za kleknutí sníží cenu události o 2. Poslední postavou je Stráž Nymerie , armáda, která má dosti alternativní možnost vstupu do hry ve fázi výzev – za zvednutí Písečného hada a zaplacení 4 zlaťáků. To jsou tedy postavy Martellů.

Lokace jsou tentokrát zastoupeny jen v dvou kartách. Dorne je dobírací lokací, kdy po prohře (bez limitu použití!) se podíváte na vrchní dvě karty balíčku a jednu si líznete a jednu dáte na spodek balíčku a ještě vám zvedne rezervu. Hvězdopad funguje podobně jako některé postavy expanze (a mnoho dalších Martellských charakterů) a odebírá ikony dle vaší volby postavám.

Mezi doplňky nalezneme Hotahovu sekyru, povyšující svého nositele o celé 3 body síly a navíc pokud naskočí vaše postava do hry ve fázi výzev, můžete k ní z ruky sekyru rovnou přiložit. Trpělivost – ne, nemusíte čekat, tak se jen jmenuje další z karet – doplněk, který vám umožní si vaši postavu ze hry opět pěkně schovat do ruky. Svedený opakuje odebírací mechaniku Martellů ve formě doplňku.

Žal nikomu neprospěje je perfektní příběhovou událostí. Zahrát tuto kartu můžete jen, když byla zabita jedna z vašich postav Martellů, poté můžete prohledat svůj balíček pro postavu Písečný had s cenou 3 a méně, ale pozor! Pokud zabitým byla Rudá zmije sama, může to být postava s cenou až 6 a méně. Ikonicky se tak všechny Oberynovi dcery seběhnou pomstít otce. Falešné plány donutí soupeře odhodit kartu, což není nic zázračného, ale pokud je tato událost zahozena pomocí intriky, musí soupeř odhodit rovnou dvě karty z ruky, takže krásný styl odplaty. Ke kopím! vám dovolí nepoklekat vaše Martell postavy jako útočníky, ale zahrát jí můžete pouze pokud máte 3 a více použitých plánů.

Poslední kartou pro rod „slunce“ je tradičně plán. Na příkaz prince Dorana je však úplně jiný, než cokoliv co jste zatím viděli. Nulový příjem, nulová iniciativa, nulová hrozba a nulové rezervy. A co z toho? Efekt, nad nímž zaplesá srdce každého kontrolního hráče. Po odhalení vyberete a odhalíte novou kartu plánů! Můžete tak dokonale reagovat na to, co právě zahrál váš soupeř a naprosto ho tak zaskočit nebo zničit jeho plány. Bonusem navíc je samozřejmě i pro Martelly občas podstatné zvýšení počtu použitých plánů. Prostě opravdová lahůdka, nemůžu si pomoc.

 

Ostatní

Jako vždy zde máme po dvou kartách pro každý rod a nějaké ty neutrální parádičky, včetně zcela nové agendy, vzhůru na ně.

Baratheoni dostávají v první řadě Sera Cortnaye Penrose, který se automaticky postaví poté, co vyhrajete mocenskou výzvu, které se zúčastnil. K tomu se jedná o slušnou postavu se silou 4 za „4“ a dvěma ikonami. Věž mořského draka, jedna z mnoha věží Dračího kamene, za své kleknutí rozdává žeton mocenské výzvy dle vaší volby.

Flotila ze štítu je armádou pro krakatici, která dostane ikonu výzvy dle vaší volby poté, co pomocí drancování odhodíte lokaci nebo doplněk. Zní to sice hezky, ale kromě intriky už flotila zbytek ikon má, takže je to spíš jen taková doplňková schopnost (a doplňková karta). Vypleněný je doplněk k lokaci, který jí může kleknout po soupeřově prohře a získat vám 3 zlaťáky. Jako nájezdník však chcete lokace rovnou ničit a ovládat a karta se vám tak spíš nikam nevejde.

Princeznička Myrcella Baratheon nepokleká, pokud je vyhlášena jako útočník proti soupeři, který má méně karet v ruce než vy, což je u Lannisterů takřka směšná podmínka, vzhledem k jejich síle v intrice a zahzování karet všemi možnými (i nemožnými) způsoby. V doplňování intriky pokračuje i karta Vydírání, která vám za výhru v intrice dá 3 zlaťáky a soupeř musí 3 vrátit do společné pokladnice.

Dřevohnát je levnou postavou hlídky, která se nejspíš stane brzy obětním beránkem pro nějakou tu výzvu (tedy pokud jako hlídkař se Zdí něco prohrajete) a navíc ve fázi výzev můžete přesunout nějaký doplněk z jedné postavy právě na Dřevohnáta. Buď ho tak můžete znovu využít nebo se zbavit něčeho nepříjemného na někom pro vás zásadním. Převlákač plášťů dovolí přiložené postavě měnit strany v závislosti na výhrách (a prohrách) ve výzvách, kterých se účastní – jen podotýkám, knižně opět skvělá karta.

Děsivý lord Velký Jon Umber se zastrašením se může postavit, pokud vyhrajete vojenskou výzvu, které se účastnil a máte méně jak 3 použité plány. Lačný po mase je zkrátka hodně dobrou událostí, kdy po výhře ve výzvě s účastnícím se zlovlkem (nebo alespoň postavou s doplňkem zlovlk) můžete zabít bránící postavu soupeře, a to pozor bez dalších omezení!

Danyina služebná Missandei můžete umístit zdarma do hry, pokud by měla být odhozena z vaší ruky nebo balíčku – už vidíte, jak soupeř přichází o úsměv? Jinak jde o sympatickou menší postavu se silou dva, dvěma ikonami a za dva zlaťáky, kterou jistě nepohrdnete. Qarth má skvělou schopnost pro zbavování se nepříjemných doplňků za pouhý jeden zlaťák.

Lord Leyton Hightower vám za své kleknutí dovolí vložit do hry postavu svého rodu bez slova omezení s cenou 4 a méně a těch možností je zrovna u Tyrellů vskutku hodně, vzhledem k famózním lokacím z jejich expanze. Strážný oheň Jihu dá přiložené postavě žeton moci po výhře ve výzvě o 5 a více bodů síly.

A jsme u neutrálních karet. První z nich je Val, po jejímž boku, ve chvíli kdy je vyhlášena za útočníka můžete z ruky do této výzvy zdarma poslat postavu Divokých s cenou 4 a nižší. Septon Meribald vám za své kleknutí dovolí postavit až 3 jiné postavy se silou 1 a méně, což se může v nějakém balíku zaměřeném na využívání konkrétních karet jistě hodit, ovšem kdo se spoléhá na takto slabé postavy? No popravdě asi nikdo. Učenec ze starého města je dalším zajímavým Mistrem do určitého typu balíku, díky němu totiž, poté co váš soupeř dobírá karty v jiné fázi hry než ve fázi „dobírání“ ležet získat stejný počet karet.

Koráb Nefritového moře vám ve fázi nadvlády za své kleknutí dovolí zničit lokaci s cenou 3 a méně a ještě dává bonus +1 zlata pro příjem. Róba bratří přísluší pouze postavě „Sedmi“, ale pokud je pokleknuta, vymaže textový rámeček lokace nebo doplňku. 

Píseň Do města Racků drží linii v tradiční grafické podobě pro tento typ karet a vybrané postavě pak dá všechny symboly výzev a vám navíc jednu kartu.

Války na obzoru je novou agendou a tradičně jednou z nejpodstatnějších a nejzajímavějších karet rozšíření. Dovolí vám hrát celých 10! plánů a k tomu můžete dva plány „zdvojit“. Nejen že tak třeba Martellové postupně rostou a rostou, ale ostatní rody mají najednou obrovské možnosti, protože ač se to třeba nezdá, těch 7 použitelných plánů v klasické hře může být dost málo a často musíte hrozně dlouho přemýšlet co ještě zařadit, a co už se vám zkrátka nevejde. Každopádně tak či tak, skvělá nová možnost pro přemýšlení a stavbu balíčků.

Poslední skupinou karet jsou plány, ať máte Války na obzoru s čím využít. Mír a blahobyt sice přináší poskrovnu zlata, ale vaší první postavu zlevní 3, lokaci o 2 a doplněk o 1. Rychlý pochod je zajímavým plánem, klekajícím postavu soupeře s vojenskou ikonou a navíc se schopností kleknout další postavu s tímto symbolem za každou, kterou kleknete vy – sice se tak musíte sami omezit, ale vždy na tom soupeř bude o postavu hůř. Mimo rozhřešení nutí každého hráče zničit všechny doplňky na postavě, kterou neovládá – logicky tak zbaví vaší postavu něčeho toho negativního. Porušení dohod vám dovolí obětovat loajální postavu, abyste vrátili neloajální postavu nebo doplněk do ruky majiteli – působí to na vás negativně? Možná. Ale představte si, jak obětujete třeba pouhého havrana nebo slabou postavu a vracíte Tyriona, Eddarda a podobně. Velká pranice jde proti všem turnajům a ctihodným rytířům, protože každá postava útočící nebo bránící sama nepřispívá silou ve výzvě. Poslední kartou expanze a posledním plánem je Falešné jaro – každý soupeř odhalí až 3 karty ze své ruky a vy můžete 1 odhodit.

 

To jsou tedy Písky Dorne, Martellská deluxe expanze a zatím poslední vyšlá. Teď už můžeme jen spekulovat a čekat, který rod posílí příště – Baratheoni, Targaryeni nebo Greyjoyové?

 

Více o hře přímo u Blackfire!

 

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři