Lvi Casterlyovy skály

Hry recenze

Slyšte mě řvát, aneb lannisterší Lvi Casterlyovy skály přicházejí na vše herní stoly a upravit vaše herní balíčky.

Druhým velkým rodem Západozemí a Hry o trůny: Karetní hry který dostal svou deluxe expanzi s název Lvi Casterlyovy skály jsou Lannisteři. Tenhle starý mocný a bohatý rod sídlí na západní straně království, ale ovlivňuje politiku v celé říši. Jak by také ne, Lord Tywin Lannister, hlava rodu je pánem intrik a politických her a nejinak na tom jsou i jeho povedené dětičky – královna Cersei, Jaime i trpaslík Tyrion, ale i další členové rodiny a jejich vazalové. Dominantou základní sady bylo pro lvy zlato a intrika, ale rozšíření se je snaží ukázat i v jiném světle, no ostatně pojďme se na karty podívat.

 

Recenze na základní hru zde a na karty základní sady zde.

 

Deluxe rozšíření - jedná se o velké rozšíření karetních her od FFG (nebo chcete-li Blackfiru u nás), které přínáší velké množství nových karet ve 3 kopiích a zatím je vždy zaměřené primárně na jeden z rodů ve hře. Nejen že získáte množství karet pro rozšíření svých možností a strategie, ale výhodou je, že karty z velkých rozšíření budou navždy turnajově legální, pokud byste měli chuť a pro tuto možnost hraní se rozhodli. Nevýhodou je trochu zaměření na jeden rod, a tak ti komu již vyšla, mají výhodu oproti ostatním a na domácí hraní tak budete potřebovat ideálně alespoň dvě, abyste ztrátu kompenzovali. Výhodou ale je, že pokud vás např. doma baví jen Starkové a Martellové, můžete si koupit jen dvě velká rozšíření k jedné základní sadě a máte postaráno o hodiny další zábavy. Zpět ale k Vlkům severu.

 

Lannisteři

Jak jsem již psal výše (a ostatně i v samostatném článku) v základní sadě byl rod Lannisterů zaměřen na velký a rychlý náběr zlata a z toho plynoucí využití drahých postav a k tomu plno)opravdu hooodně) intriky a z ní plynoucí výhody (zvýšení hrozby pomocí Cersei, Tyrion a jeho přísun zlata…). Stejně jako Starkovská expanze dříve se nám i tentokrát snaží tvůrci nabídnout nový přístup, nové strategie, zkrátka nový herní zážitek. V tomto případě hlavně horské klany  - znalci knih si určitě vzpomenou na jejich spojení s Tyrionem a ano, i na to v karetní hře dojde! Pojďme ale postupně a nejprve se podíváme na nové verze hlavních figur rodu a postupně přejdeme ke zbytku karet. Nová verze Tywina Lannistera je levnější a ztratila vojenskou ikonu, k tomu už nemá bonus co do zlata. Jeho výhodou je drancování a schopnost, kdy v případě drancování vybíráte ze dvou vrchní karet soupeřova balíku. Nezahazujete tak naslepo, ale můžete ovlivnit výběr. Jaime dává ostatním rytířům věhlas, pokud útočí sami (jako v turnaji) a podporuje královskou stráž, rozdáváním ikony intriky. Jeho sestra Cersei, to je jiné kafe, neboť ta nám pěkně zdražila (7 zlaťáků) a posílila, ale za to nemusí pokleknout do intrikánské výzvy jako útočník a pokud je z protihráčovi ruky odhozena karta, získá žeton moci! Ve spojení s všudypřítomnými intrikami… fuj! Nejzajímavější je ale dle mého názoru Tyrion. Nová verze skvěle kooperuje právě s klany, protože po vyhrané výzvě můžete vrátit útočící postavu s tímto určením do ruky a vybrat si jednu z možností – dvě karty, tři zlaťáky nebo zvýšená hrozba. Ve správném balíčku extrémně univerzální postavička. A jaké příslušníky „klanů“ k němu dostaneme? Timett, sny Timettův zabíjí určité postavy po výhře ve výzvě, které se účastnil a kterou vyhrajete (jen si představte tu sílu, když ve vojenské likvidujete klidně tři postavy). Chella, dcera Cheykova sbírá uši (doslova) a její síla je za každé které mrtvému uřízne o jedna vyšší a pokud má tři a více, disponuje ještě zastrašením a věhlasem. Shagga, syn Dolfův může sice skákat do hry díky přepadení zadarmo, ale bude vás to stát jednu z vašich postav, což se ale jistě dá nějak šikovně obejít, stačí jen plánovat. Měsíční bratři, kteří mohou „skákat do hry“ (a rovnou i do výzvy) v případě, že máte ve výzvě jiné klany za pouhé kleknutí frakční karty.

Kromě základní „čtyřky“ rodiny a postav horských klanů dostáváme další zajímavé postavy. Kevan Lannister, bratr Tywina, který vám umožní po vyložení „recyklovat“ lannisterskou nebo neutrální lokaci z odhozených zpět do hry. Nájezdníci sera Gregora (ano, ta hnusná, nechutná, drsná sebranka Hory) má drancování a za jeho použití je ještě můžete znovu postavit. Teane Merryweather je zajímavou možností jak „vyměnit“ karty v ruce, neboť po zahrání události jednu zahodíte a jednu novou si líznete. Špion Rudé bašty – postava s přepadením (což ostatně sedí, že?), kdy po jejím příchodu do hry, pokud máte víc karet než soupeř (což u nejvíce intrikujícího rodu Západozemí není problém) můžete soupeři vrátit jednu z jeho menších postav do ruky. Alayaya krade zlato soupeři. Ser Lancel Lannister je zajímavě řešenou postavou. Jeho síla je nula, ale pokud ovládáte přesně jednoho lora nebo lady (aka Lancel panošem), dostává její sílu. Malý Tommen Baratheon brání hráčům získávat žetony moci za bonusy ve výzvách, pokud nemají karty v ruce a jde tak ruku v ruce s klasickou zahazovací taktikou. Poslední novou postavou jsou Strážci Lannisportu. Levná postava, která každému hráči přinese jednu kartu.

A to už jsme u lokací. Zlatý zub po svém kleknutí dává jeden zlaťák, ale pokud váš soupeř nemá v ruce karty, zvýší se tento příjem na 3. Měsíční hory dává postavě „klanů“ ikonu dle vašeho výběru po jejím příchodu do hry, nemáte zač. Pokladnice Lannisportu (slyšíte to zlaté cinkání?) vám umožní šetřit vaše zlato do dalších kol.

Doplňky nám zabral Ochránce Lannisportu – modifikátor přijmu a pokud nemáte jinou silnou postavu, získá +2 k síle a věhlas. Dýka z Valyrijské oceli (zdravíme Brana) – skvělá k intrice, neboť během tohoto typu výzvy přidává +2 síly a plížení.

Události mají silnou knižní inspiraci – Lannister vždycky splácí své dluhy – vyhraje soupeř proti vám? Vy můžete vyhlásit o jednu výzvu navíc! Vychytralý plán (tady úplně cítíte tu Cersei, jak intrikuje kolem nebohého Eddarda) – poté co vyhrajete intriku o 5 a více, můžete dobrat 2 karty nebo dokonce 4, pokud soupeř nemá karty v ruce. Poslední událostí je Smělá záchrana – vrátíte postavu, kterou ovládáte do ruky vlastníka a na rytíře za to dostanete žeton moci.

Úplně poslední kartou pro rod se lvem v erbu je plán Lvi skály – moc pěkné statistiky a na začátku fáze výzev dostanete 3 další zlaťáky, které pak můžete využít na všemožné triky a přepadení.

 

Lannisteři tedy dostávají opravdu velké množství zajímavých karet, ale co ostatní?

Baratheoni mají Edrica Bouři, který vyřazuje postavu z nadvlády a vám jí tak pomáhá vyhrát. Pochybný nárok přidává vaší přiložené postavě bonus a věhlas, ale musíte mít víc žetonů moci na své kartě frakce než soupeř.

Victarion Greyjoy je skutečně bestiální kapitán flotily. Velká síla, zastrašení a věhlas, a pokud by měl být zabit, na jeho záchranu vám stačí odhození dvou žetonů moci z něj. Starý Wyk vám umožní vytahovat postavu věřící v potopeného z balíčku mrtvých do mocenských výzev. Pokud pak tuto výzvu vyhrajete o pět bodů síly, vrátíte si tuto postavu zpět do ruky, jinak jde dospod vašeho balíčku. Tak či onak, z hromádky mrtvých je pěkně venku.

Trystan Martell je solidní postavou se silou čtyři za čtyři zlaťáky a navíc, pokud prohrajete výzvu, které se účastní, můžete vyřadit slabší postavu než je on z dalších výzev jako obránce. Zabil jsi její děti (s perfektní ilustrací, perfektní!) - zdvojnásobíte sílu vaší postavy, ale na konci kola jí musíte zabít – a teď si vemte kombinaci s Rudou zmijí ze základní sady!

Sladký Donnel Kopec, když tahle černá vrána brání, každá útočící postava ztrácí všechna klíčová slova, takže všechny ty drancování, věhlasy atd. už vám nebudou dělat hlavu. Most lebek – trestat soupeře za to že na vás neútočil? Proč ne! Pokud nezahájí proti vám vojenskou výzvu, musí zahodit jednu kartu z ruky.

Jeyne Westerling, slabá to ženština, která ale za své kleknutí zvedne nějakého toho vašeho krále nebo lorda. Průzkumníci z Posledního krbu – šikovně brání postavám vyskakujícím do hry během výzev, neboť ty musí být po svém příchodu v této části hry kleknuty.

Ser Barristan Selmy už jako věrný Targaryenům. Rytíř, kterého můžete po výhře ve výzvě opět postavit, pokud máte méně karet v ruce než soupeř. Přízeň Daenerys – pokud se postava opatřená tímto titulem účastní výzvy, všechny ostatní postavy ve výzvě dostávají postih -1 k síle.

Alerie Tyrell, díky které si můžete po jejím příchodu do hry pěkně prohledat vrchních deset karet balíčku, najít nějakou levnou postavu, kterou chcete a přidat si jí do ruky. Růže ze zlata vám umožní něco podobného (ale zcela jiného) – z vrchních tří karet si jednu vyberete a doberete, druhé dvě dáte dospod balíčku.

A to už jsme u karet neutrálních. Nejvyšší septon vám dovoluje „přesměrovat“ nějakou tu nepříjemnou schopnost cílící vaši postavu. Zbožný svobodný jezdec je sice doplňkovou postavou, ale ve správném balíčku je skvělý, neboť brání zisku zlata ve fázi výzev. Zbojník divokých získá bonus do útoku, pokud útočí a váš soupeř má víc zlata než vy. Mořská cesta je zlevněním pro neutrální nebo „nefrakční“ karty. Jmenovaný přidává symbol intriky a určení Malá rada a v podstatě tak vyřazuje obdobnou kartu ze základní hry. Souhlas rady je udlábí, která vám po výhře v intrice o pět a více dovolí postavy všechny postav právě s určením Malá rada. Určitě nejzajímavější karta celého rozšíření se ale jmenuje Deště Kastameru. Agenda, která vám umožní hrát 12 plánů, kdy 5 z nich musí být „úskok“a tyto plány nemůžete jen tak zahrát jako obyčejně, ale ve chvíli, kdy vyhrajete intrikářskou výzvu o 5 a více bodů síly, můžete kleknout kartu vaší frakce a odhalit jeden z těchto plánů a tím získat jeho efekt. Prostě úžasná a zajímavá karta, kolem které postavíte celý balíček (a ne jeden) a která vám dává nezměrné možnosti co hrát a jak co přizpůsobit a poskládat.

Posledními kartami jsou jako vždy plány. Neočekávané zdržení – po začátku fáze výzev vrátíte každému hráči jednu postavu bez doplňků nebo žetonů moci do ruky. Povolán ke dvoru – na konci dobrání karet každý hráč vybere jednu kartu ve své ruce a ten kdo vybere nejlevnější postavu jí může rovnou umístit do hry. Malíčkovy machinace – skoro šílený plán, neboť každá vámi zahraná událost v tomto kole je zlevněna o 2 (brrrr). Lži a pomluvy – v první intrikánské útočné výzvě nemusíte klekat své postavy. Čas hojnosti sympaticky zvyšuje počet dobraných karet ve fázi dobírání o jednu a naopak Neočekávaný mráz přesně obráceně tento počet o 1 snižuje.

 

Koukněte se i na stránky Blackfire pro více informací!

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Kam dál?

Hry recenze

Vlci severu

Hry recenze

Hra o trůny - rody 1. část

Hry recenze

Hra o trůny: Karetní hra 2. edice

Partneři