Zámky šíleného krále Ludvíka

Hry recenze

Bavorský král Ludvík II. si usmyslel vybudování dalších velkolepých zámků, které svou krásou a honosností zastíní vše kolem. Lovecké salónky, velké i malé jídelny či koutky na hraní. Zámky šíleného krále musí být úžasné.

Hra Zámky šíleného krále Ludvíka se svého prvního vydání u vydavatelství MindOK dočkala již v roce 2014. A i když v současné době vycházejí desítky nových her, na některé klasiky není radno zapomínat. Původní verze téhle hry sice byla (a je) dobrá, ale ruku na srdce, nebyla zrovna pěkná. A vizuální stránka her je pořád jedním z důležitých atributů. Když tedy nastala možnost, rozhodli se v MindOKu nejen pro pouhý dotisk, ale rovnou pro vydání nové, upravené a ve všech ohledech krásné edice. Jak moc se hra změnila? A obstojí i po skoro dekádě na trhu? No uvidíte sami.

Zámky šíleného krále Ludvíka jsou hrou s výběrem a umisťováním dílků do postupně vznikajících zámků pro zisk bodů Teda Alspacha určenou pro 1-4 hráče od 13 let a s herní dobou pohybující se okolo 60-90 na partii. Úkolem hráčů není jednoduše nic jiného, než vytvořit králi s postupně nabízených a nakoupených dílků místností, chodeb a schodišť postavit ten nejkrásnější a nejhodnotnější zámek, který panovník ocení. Nikdy to ale není tak snadné, protože Ludvík přesně ví, které místnosti chce mít blízko, a které ne. Zkrátka král je pěkně marnotratný!

 

Zpracování

Největší změnou a předností nového vydání téhle hry je rozhodně zpracování. A to v podstatě ve všech ohledech, kde hra doznala změny z dílny Agnieszky Dabrowiecké. Právě ona se postarala o kompletní nový grafický háv a zpracování, což byla bezkonkurenčně největší slabina původní hry. A nové Zámky jsou prostě krásné.

V pořádně velké a vysoké krabici na vás čeká hned několik překvapení. To první je na první pohled trochu nepříjemné – strašně moc volného prostoru. Ono totiž hra, respektive krabice, rovnou počítá s uskladněním komponent rozšíření a tak je zde vytvořen dostatek prostoru.

Po odklopení víka a pravidel na vás čekají skvěle udělaná plastové zásobníky od Game Trayz, kde má vše své jasně určené místo, a které dokonale usnadňují nejen skladování, ale i setup a úklid hry.

Velkou změnou prošla nejen centrální deska – z šedých dílků zde máme velkou desku s jezerem, stupnicemi a místy pro komponenty – ale hlavně samotné destičky místností, ze kterých hráči staví své jedinečné zámky. Základní podstata sice zůstává stejná, ale graficky je hra úplně jinde a všechny místnosti jsou krásně detailní, barevné a živé. Zároveň se neztratila jejich přehlednost a herní funkčnost na úkor grafiky. Což ostatně platí i karty.

Co mě zaujalo? Rozhodně počítadla bodů v podobě labutí s kovovým těžítkem, aby se nepřevracely jak se jim zachce.

Ano, z hlediska zpracování je hra úplně jiná. Mnohem, mnohem, mnohem hezčí a vyladěnější a i zaryté odpůrce původní grafiky tak ke hře dostanete mnohem snadněji. I během hry mě baví studovat, co vše v jednotlivých místnostech je a co jsem si to do zámku přidal.

Co leckoho možná zarazí, to jsou poměrně obsáhlá pravidla. Působí ale při pohledu mnohem složitějším a větším dojmem a opak je pravdou, protože Zámky jsou skutečně až rodinou hrou s velmi jednoduchým konceptem a jen pár pravidly. Ostatně pravidla navíc obsahují celou řadu příkladů a vysvětlení. Navíc má každý hráč připravenou chytrou přehledovou kartu, kde to nejpodstatnější – tedy v podstatě jednotlivé místnosti a jejich bonusy – najde.

 

Stavím, stavíš, stavíme!

Jak už jsem psal, hra může na první pohled působit složitěji, než tomu ve skutečnosti je. Jako první si na stůl rozložíte herní plán, na něj přichystáte roztříděné destičky místností, schodišť a chodeb a také karty úkolů a místností dle počtu hráčů. Dále nalosujete destičky královských odměn a bank mincí. Každý hráč si vezme jednu vstupní místnost, labuť své barvy položí na počítadlo a k tomu dostane počáteční mince a karty úkolů do začátku. A může se hrát.

V každém kole je jeden z hráčů mistr stavitel, což je důležitá role, neboť právě on udává ceny místností. Každé kolo má několik fází, a to:

1. Vyložení nových místností – za každé volné místo u plánu se otočí karta a přidá zde uvedená místnost do nabídky,

2. Ocenění – mistr stavitel přiřadí všechny destičky (nové i staré) k cenovkám dle své volby,

3. Nákup – no a ocenění je zásadní, protože hráči v každém kole naplatí mince do banku, ale právě samotnému staviteli v této části. Aktuální stavitel si tak musí dobře rozmyslet, co kam dá a za kolik, aby měl co největší profit. Zároveň je nutné nakoupené místnosti okamžitě přiřadit (dle pravidel dále) k jednotlivým zámkům a vyhodnotit všechny efekty,

4. Přidání mincí – na každou nekoupenou místnost se přidá jedna mince,

5. Předání funkce po směru hodinových ručiček.

Přikládání místností k zámku není jen tak a má svá specifická pravidla, která je třeba dodržet – místnost musí aspoň jedněmi dveřmi navazovat na předchozí část/části, nic se nesmí překrývat a je možné stavět 2 patra (sklepení a přízemí), ale je třeba navazovat schodišti. A také pozor na ploty.

Jakmile místnost platně přiložíte, získáte za ní body. Ty se skládají ze statické bodové hodnoty, ale také zvláštních bodů za okolní místnosti dle přání krále (ať už kladných či záporných). Zároveň pokud uzavřete všechny dveře – zkrátka místnost „dokončíte“ – dostanete jednorázový bonus jako např. tah navíc. Na to vás ale upozorní přehledová kartička.

Hra končí kolem, kdy dojde balíček karet místností. Dané kolo se dokončí, sečtou vítězné body za karty úkolů, zbylé mince, královské odměny a vyčerpané zásoby sloupečků místností a nejlepší hráč se může stát dvorním architektem Šíleného krále. Tedy minimálně do další partie.

Zámky jde hrát i sólo. V tom případě jednoduše vždy vyhodnotíte trojici karet místností, přiřadíte je k cenovkám a na konci hry vás čeká porovnání skóre s tabulkou. A ne, není to ono. Asi pochopím, pokud někoho tahle varianta baví, ale myslím, že pro sólo hraní existuje řada lepších her a Zámky zůstávají hrou primárně a hlavně pro víc hráčů.

 

Dojmy

Za minulý rok jsme se dočkali řady dlouho toužebně vyhlížených dotisků, třeba takový Dominion Pobřeží, ale i návratu několika klasik v novém hávu. Takové El Grande od Mindoku jsem tu vychvaloval poměrně nedávno a do podobné kategorie patří i Zámky šíleného krále Ludvíka. Byť se jedná o hru skoro o dvě dekády mladší. Zkrátka Zámky ukazovaly své nesporné kvality již před lety a zub času se na jejich plusech nijak nepodepsal. A dokonce se autorovi podařilo odstranit jejich největší neduh, a to grafickou stránku hry.

Ano, právě grafika a zpracování jsou největší změnou směrem k lepšímu. Tady ani není prostor pro debatu, protože tohle je holý fakt – nové Zámky jsou krásné a svého předchůdce doslova válcují. A nejedná se jen o grafiku, ale perfektní insert, doladění komponent, zkrátka vše. Zároveň třeba právě insert, respektive zásobníky, raketově urychlují přípravu, protože tady zkrátka nechcete tahat všechny komponenty z jednotlivých sáčků.

Velmi se mi líbí kombinace jednoduchosti hry – do pravidel proniknete bez problému a jejich vysvětlení ostatním ve finále není žádný oříšek – a zároveň promyšlené hratelnosti, kde nad každou místností a jejím umístěním přemýšlíte. Mám rád tile placementové hry tetrisového typu, ale tady se mi o to víc líbí volnost, jakou můžu svůj zámek směřovat. V podstatě nejsem omezen ani výběrem (pokud mám mince) a i umístění je ve velké dispoziční sféře (omezujících pravidel je jen pár).

Dalším plusem hry je její spád a neustále zapojení. Sice si každý trochu hraje na svém zámku a neovlivňuje svou stavbou ostatní, ale zároveň sledujete kroky ostatních, rozmístění a nacenění místností a co se komu hodí. To udržuje všechny v pěkném tempu a hra se nezasekává, protože už od vyložení místností můžete přemýšlet nad svým tahem a umístěním dílku. Samozřejmě do toho promlouvá i náhoda a občas vám toužebně vyhlížený dílek do nabídky nedorazí, ale tomu se lze vždy přizpůsobit. Ostatně nabídka je v každém kole plná.

I když jsem psal, že hra má dosti volnosti v budování, zároveň vás svazují úkoly a odměny, které nelze ignorovat, a musíte jim přizpůsobit svou strategii.

Prvek kdy ostatní platí mistru staviteli podle jeho nacenění a nabídky je skvělý a vytváří zajímavou dynamiku a chemii u stolu.

Hra, ač se to nemusí zdát, je vlastně docela dost tematická. Král Ludvík byl, mírně řečeno, dosti výstředním panovníkem, který si nechal budovat nádherné, okázalé zámky a podporoval umění, ale zároveň přivedl Bavorsko do područí Pruska, státnické záležitosti ho hodně míjely a co se staveb a umění týká, měl mnoho svých zvláštních požadavků. To se projeví i v jeho přáních (úkoly a odměny) a jednotlivých místnostech (nezapomeňte číst jejich názvy) a jejich umístění do zámků. Výsledek je pak mnohdy skutečně až „šílený“.

Zámky nabízejí už ve svém základu obrovskou variabilitu a znovuhratelnost díky proměnlivé nabídce, množství dílků místností, různým úkolům a systému skládání zámků. Tady si troufám tvrdit, že máte na desítky her vystaráno.

Co se týká počtu hráčů, tak jak jsem již psal výše, sólo mě zkrátka nenadchlo a zrovna u Zámků platí, že čím více, tím lépe, i když hra je dobře hratelná i ve dvou, byť se do hry dostane méně místností a mistr stavitel si neužije tolik toužebných pohledů po zlevnění potřebných dílků.

Pokud bych měl se hrou nějaký problém a ten cítím hlavně u méně zkušených hráčů, je to průběžné bodování. Místnosti se totiž bodují mezi sebou a i dříve přiložené vám mohou později přinést body (kladné, ale i záporné) a tohle musíte hlídat. No a občas to vše uhlídat a uvědomit si, co patří do jaké kategorie, není zrovna snadné.

Zámky šíleného krále Ludvíka jsou hrou, která skvěle odolala času a zároveň stále ukazuje, že má na stolech své pevné místo a opodstatnění. Je to titul, který zaujme každého stavitele, ať už je pravověrným hráčem deskovek, nováčkem nebo se třeba o rodinné hráče, kteří si chtějí užít příjemné budovatelské odpoledne u hry. Zkrátka Zámky šíleného krále Ludvíka jsou stále skvělou hrou!

 

P.S. Příště se mrkneme na rozšíření, které přidává další obrovskou znovuhratelnost a variabilitu.

 

Hru můžete koupit třeba na TLAMA games zde!

 

Zámky šíleného krále Ludvíka

Autor: Ted Alspach

Vydavatelství: MindOK

Rok vydání: 2023

Počet hráčů: 1-4

Věk: 13+

Herní doba: 60-90 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři