V zajetí Všehostroje

Hry recenze

Stanete se mocnou umělou inteligencí ovládající celé na oblacích plující město nebo naopak sáhnete po straně revoluci a svrhnete tvrdou tyranii strojů?

Vybudovat moderní, nadčasové a téměř dokonalé město plující v oblacích se v 19. stol. mohl zdát jako skvělý nápad. Ostatně on by to byl skvělý nápad pravděpodobně i nyní. Jenže ve steampunkovém světě hry V zajetí Všehostroje se to inženýrům a vědcům nejen povedlo, ale výsledek doslova uchvátil a předčil veškerá očekávání. Megalomanské město, kde se každý může realizovat, kde se vědecké nápady dostávají vpřed, a kterému s provozem pomáhá umělá inteligence v podobě mocného Všehostroje, který má občanům usnadnit co nejvíce život. Zní to jako idylka, že? Jenže to jen do chvíle, kdy umělá inteligence svým tvůrcům nenápadně přeroste přes hlavu, zbaví se svých pomyslných okovů a postupně stále více přebírá svébytně vládu nad městem a pomocí svých sluhů, strážců a noshledů nastoluje tvrdou totalitu a podmaňuje si stále větší část města. 

Jenže kde je diktatura a tvrdá vláda, tam je i ohnisko revoluce, protože s vládou Všehostroje se ne každý chce smířit. A tak přichází na řadu střet, který musí rozhodnout o osudu města jednou provždy! Podaří se vznítit ohnisko revoluce a získat podporu místních obyvatel nebo Všehostroj dokáže ukout své temné plány až do konce a nenávratně převezme kontrolu?

V zajetí Všehostroje je žhavou novinkou vydavatelství Mindok a designéra Germana Tikhomirova, která uvrhne 1-4 hráče od 14 let a v herní době cca 60-90 min do souboje o osud oblačného města. Hra funguje na principech jako skrytý pohyb, využívání akcí a dovedností, modulárním herním plánu a pohybu po něm, kdy typicky jeden z hráčů hraje za Všehostroj, ostatní pak za jednotlivé revolucionáře snažící se zničit jeho plány a přemluvit občany ke vzpouře a revoluci. Kromě základního souboje jeden proti všem si ale tuhle hru lze zahrát i sólo a v kooperativní variantě s různou obtížností. Zkrátka tahle krabice servíruje plné menu herního obsahu.

 

Vybavení

V zajetí Všehostroje se už na první pohled nese v silně steampunkovém stylu, tedy klasickému žánru, kde vládne pára jako hlavní zdroj energie, na kterém stojí svět. Co nás hned překvapilo, to byla váha téhle hry a byli jsme moc zvědaví, co se skrývá uvnitř.

 Jako první na vás vypadnou pravidlové sešity, ať už pro „základní hru“ nebo pro kooperativní a sólo variantu. I když pravidel není málo, tak jsem sympaticky a pěkně napsaná, hezky udělaná a logicky napsaná a sice jsme si je při první hře vzali k ruce, ale dále už vše bylo intuitivní a funkční. Ostatně tomu pomáhají i dobře udělané přehledové karty, obsahující vše podstatné.

Pod pravidly už najdete řadu archů žetonů k vyloupání – ty jsou velmi hezké, steampunkový styl a grafika kam se podíváte, kvalitní vysoká gramáž a skvělá přehlednost. A na vše je navíc připravený naprosto perfektní insert, do kterého naprosto všechny komponenty rozložíte a rozdělíte, a to včetně všech obalených karet, kterých zdaleka není málo. K tomu si připočtěte devítku větší desek lokací, kostky či speciální několikavrstvé počítadlo, kterým sledujete postup plánů Všehostroje nebo postup revoluce, ale také dřevěné meeple.

Třešničkou na dortu jsou detailně zpracované figurky hrdinů a noshledů Všehostroje. Ty mají opravdu dobrou kvalitu na úrovni pocitově těch nejlepších deskových her.

Celkově je zpracování hry na příjemně vysoké kvalitě. Krásné figurky, kvalitní žetony a desky, skvělá atmosférická grafika všech komponent od žetonů, přes desky až po kupu karet. Vše v souhrnu na stole nejen krásně vypadá, ale hlavně nastoluje dystopickou atmosféru plnou strachu z dohledu všehostroje v plovoucím městě a pomalu planoucích počátku revoluce. Líbí se nám i velká variabilita – množství karet, možností, ale i celá šestice rozdílných hrdinů. Snad jediné, co bych možná osobně ocenil, to by byly třeba barevné kroužky na postavy, které by je odlišily na plánu mezi sebou, pokud nemáte miniatury nabarvené, ale to je spíš drobnost.

 

Jak na to?

Zaměřme se v kostce a zrychleně na základní hru, kde hraje jeden proti všem ostatním u stolu. Jako první hráče logicky čeká příprava herního plánu a prostoru. Herní plán je variabilní, skládající se z devítky desek městských částí, které nabízejí v průběhu partie různé akce. Kromě toho obsahuje každá prostor pro strážné (nižší služebníky všehostroje) a ctihodné občany, které se hráči snaží přemluvit k revoluci, a kterých je několik druhů s různými sklony k revoluci – zkrátka každou skupinu je jinak obtížné zviklat a přesvědčit ke svým cílům. Bokem se pak připraví zásoby žetonů povelů a rozkazů – ty jsou oboustranné a slouží vždy jako platidlo pro jednu ze stran konfliktu. V neposlední řadě nastavíte zvláštní ciferník se stupnicí Velkého plánu Všehostroje a pobouření, kde sledujete snahu jedné či druhé strany a také balíček karet městských událostí, které přidávají další variabilitu do partie.

Zatímco hráč za Všehostroj si připraví karty nařízení a své noshledy, každý z hráčů si vezme hrdiny - odbojáře a jejich karty. A vzhůru do hry.

Hra se hraje na jednotlivá kola s pevně danou strukturou. Ještě je třeba upozornit, že hráči hrající za odboj – revoluci, se samozřejmě nejen mohou, ale hlavně musí domlouvat, ale to vše za pečlivého pohledu Všehostroje. Tady tak hra hráče staví do zajímavé pozice plánování a intrik, kterými se snaží přelstít soupeře i přes jeho drobnohled.

Každopádně kolo začne zahájením a novou městskou událostí, která bude mít dopad na aktuální kolo, ale i na jeho závěr a postupy plánů. Další částí je tzv. přístupová fáze. V té hráči za odbojáře tajně volí karty tzv. přístupu, které určí kam se v dalších fázích hry přesunou a budou moci vykonávat své akce směrem k vítězství. Než ale dojde k odhalení pohybu, dostane se na řadu naopak Všehostroj. Ten má možnosti jako vykonání akcí noshledů, opravy poničených strážných, posunovat plošiny (části) města, provádět zatýkání či zátahy, ale také využívání speciálních možností jednotlivých částí města. To vše placením žetony povelů. Jakmile hráč za Všehostroj ukončí svou činnost, dostávají se ke slovu odbojáři. Postupně dle iniciativy svých postav se každý dostane na tah, přesune se dle své dříve vybrané karty pohybu a po zaplacení žetonů příslibů, následně může vykonat jednu z akcí, a to podněcování k revoluci, akce jako napadení strážného, přesun občanů či zisk dalších příslibů, ale také speciální akce čtvrti a hlavně vyhlášení vzpoury, pokud na to má dostatek prostředků.

Nakonec dojde k ukončení kola, vyčistění herního plánu, klasické údržbě a přípravě na další průběh hry.

A jak vůbec hru ukončit vítězstvím jedné strany? Inu odbojáři se snaží zažehnout vzpouru ve trojici čtvrtí (nebo ve dvou a zvýšit pobouření na stupnici na maximální úroveň), což povede k revoluci, která svrhne Všehostroj. Naopak ten se snaží dokončit svůj Velký plán, který obejme město pevnou totalitou a vůli občanů spojí do jedné mocné inteligence.

Kromě třídního boje mezi hráči lze tuhle hrát i v kooperativní a dokonce sólové variantě, což je zcela upřímně na hru se skrytým pohybem docela překvapivé. Přitom ale automatický protivník, chce se říct až strojově, dobře funguje a hra má i v těchto variantách spád, napětí a velmi dobrou hratelnost. Ne, není podle mě tak dobrá jako ve více hráčích, ale pokud rádi hrajete čistě spolu, pak je V zajetí Všehostroje dobrou variantou s netradičním tématem.

 

Dojmy

V zajetí Všehostroje je hrou, která už na první pohled boduje jedním velkým plusem – her se skrytým pohybem totiž nevychází v žádném případě hodně a těch kvalitních ještě méně, takže v záplavě všech možných ekonomických eur, ameritrashů a karetek je tahle hra příjemným doplněním a skoro až svěžím větrem. Jasně, jen tohle by jí zdaleka k dobrému hodnocení nestačilo, ale ono je toho mnohem více.

Tak předně zpracování, atmosféra a téma. Mám rád steampunk a hru Bioshock Infinity, kdy Všehostroj v obou případech výrazně boduje. Nádherná grafika, vysoce kvalitní zpracování, téma v kombinaci revoluce a létajícího města plného roztodivných vynálezů a parou poháněných udělátek. Celkově hra působí v tomto ohledu naprosto skvěle a funkčně.

I přesto, že je ve hře hodně možností a gameplay není úplně jednoduchý a musíte jí věnovat určitý čas a chuť, tak pravidla jako taková nejsou vyloženě složitá a pokus jste i středně vyhraní a nároční deskovkáři, naskočíte do hry bez problému a s plynulou hratelností.

Asymetrický průběh, kdy každá ze stran směřuje ke svému cíli s použitím odlišných prostředků a možností je navržený velmi dobře a vyváženě a ani jedna ze stran nemá pocitově navrch. Hra je otevřená a vyrovnaná a plná dedukce, odhadování plánů, hledání cesty, intrika a taktizování s plánování. Přesto netrpí na výraznou paralýzu – tedy ano, dokáže s v určitých momentech slušně zaseknout, ale v jádru je plynulost hry dobrá.

Líbí se nám velká variabilita a znovuhratelnost daná množstvím karet, hrdinů, variabilním plánem nebo různými režimy. A to ani nemluvím o diametrálně odlišném průběhu partií, během kterých mohou hráči měnit rozestavení města, karty mají dopad na možnosti a rozhodnutí a vše funguje v chytrém systému.

Musím to zmínit ještě jednou a důrazně – tematické propojení hry. Zkrátka V zajetí Všehostroje je z hlediska tématu a jeho implementace do hry naprostá pecka. Vše dává herně, ale i příběhově smysl a nemáte pocit, že byste dostali abstraktní kostru s navlečeným tématem. Hra obsahuje množství „přesahových“ témat jako boj s diktaturou, svobodu, sílu umělé inteligence a jednoduché podlehnutí jejím svodům. Příběh je zcela funkční a osobně mi připomíná známé Fantasy Flight Games v jejich nejlepších letech.

Co se týká počtu hráčů, tak u nás hra fungovala ve všech počtech dobře. Hodně dobrá je subjektivně jako dvojkovka, kdy ale odpadá potřeba domlouvání a sociální a dedukční přesah hry, kdy Všehostroj ztrácí možnost „zkoumat“ hráče. Ve třech nám trochu nesedlo, že jeden hraje za dva odbojáře a druhý za jednoho, tedy tady je zkrátka lepší sehnat třetího do party, tak aby každý měl jednu postavu. Jasně, není to herně překážka, ale tematicky a s ohledem na hraní rolí to ke hře sedí lépe.

V zajetí Všehostroje je hra, která se svým výrazným vizuálním ztvárněním snad ani nemůže ztratit, ale pod svými steampunkovými prvky skrývá i moc povedenou hratelnost a typ hry, na kterou běžně nenarazíte. Nejde o žádnou tuctovku nebo genericky dávkovanou hru, kterých jsou na trhu desítky, ale o herně i tematicky originální titul, který rozhodně stojí za pozornost, ať už chcete hrát kompetitivně, kooperativně nebo sami. Souboj odbojářů s mocným Všehostrojem nabízí širokou znovuhratelnost, velmi silné téma, krásné zpracování a hodiny promyšlené zábavy plné skrtého pohybu, pečlivého plánování, ale i maření plánů na obou stranách barikády. Velmi solidní překvapení závěru roku!

 

Hru můžete koupit ve Světě deskových her zde!

 

V zajetí Všehostroje

Autor: German Tikhomirov

Vydavatelství: Mindok

Rok vydání: 2024

Počet hráčů: 1-4

Věk: 14+

Herní doba: 90-120 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři