Ujměte se role těch nejlepších renezančních šperkařů a získejte si slávu a bohatství mezi renesančními vladaři, mocnáři a boháči. Ponořte se do světa Splendoru.
Splendor vydavatelství ADC Blackfire je naprostá deskoherní stálice a klasika. Jedna z těch her, které formují celý žánr, a o kterých každý minimálně slyšel. No a spíš je rovnou hrál. Naprosto jednoduchá pravidla, takřka nekonečná znovuhratelnost, strategie a přístupnost katapultovali Splendor do předních příček oblíbenosti napříč deskoherní komunitou, a to platí i mnoho let po jeho původním vydání. A zatímco v roce 2020 jsme na stoly dostali lehce upravený Splendor Marvel ze světa populárních komiksových hrdinů a padouchů, letos jsme se dočkali verze zcela jiné. A jak už podtitul „Duel“ napovídá, jedná se o verzi čistě pro dva hráče.
A teď zcela vážně. Splendor jen pro dva? Potřebuje opravdu hra, která funguje ve dvou naprosto bez problému ještě upravenou verzi? Nebo si jen budeme ždímat peněženky? Inu odpovědi jsou Ano jen po dva, Ne nepotřebuje, ale Ano chce a vy jí budete chtít také. A Ne, není to jen ždímačka.
Splendor: Duel má opravdu mnoho věcí společných se svým větším bratříčkem. Tedy jedná se o abstraktní hru designéra Marca Andrého, kterého však doplnil známý Bruno Cathala. Hra je určena pro dva hráče s věkovým doporučením 10+ a herní dobou okolo 30 min na partii. Úkolem hráčů je chytrým vyměňováním, sbíráním, nakupováním a hromaděním splnit jednu ze tří vítězných podmínek dřív než soupeř.
Kapesní verze
Ve chvíli, kdy se mi dostala hra do ruky, první co mě napadlo, bylo něco jako „hele, kapesní Splendor“. Krabička je totiž v podstatě zmenšeným základem a díky svým rozměrům je mnohem skladnější a přenositelnější. Ostatně ono to zmenšení platí i o vnitřku boxu, protože redukce se dostalo kartám i kvalitním plastovým herním žetonům. Karty jsou rozděleny do trojice kategorií podle jejich hodnoty a náročnosti získání od 1 do 3. To pak doplňují speciální karty postav, které přinášejí body a speciální schopnosti. Suroviny ve hře si rozdělili diamanty několika barev, pořádně mastné perly a žolíkovi zlato. Co možná mnohé překvapí (zejména pak znalce původní hry), to je jednak látkový pytlík na losování žetonů, ale hlavně herní deska. Na tu se skládají žetony zdrojů a z ní se následně odebírají podle stanoveného klíče. O tom ale dále. Poslední věcí v boxu je trojice speciálních svitků.
Produkčně je hra zvládnuta skvěle. Insert připravený i na obalené karty, parádní kvalitní žetony, přehledné pravidla i s příklady a líbivé karty. Graficky jde hra s dobou a používá přeci jen o poznání barevnější paletu a odlehčenější ilustrace, než původní hra. Není to na škodu, ale je to takový kompromis mezi původním ztvárněním a komiksovým Marvelem. Asi bych to označil (bez jakéhokoliv hanění) jako Disneyho pohádku. Osobně jsem neměl s grafikou problém. A navíc nebudeme si nic nalhávat, Splendor je abstraktní hra v pěkném kabátku, ale reálně sledujete jen barvy a pár ikon, než ilustrace na kartách.
Klasika s vylepšením
Pokud znáte původní hru, naučit se Duel bude okamžikem minuty. Změn není tolik a základní koncept zůstává. Pokud hru neznáte, tak prosím poslouchejte.
Už příprava hry je triviální. Každá hromádka (1-3) karet se zamíchá zvlášť a vyloží se nabídka 5, 4 a 3 karet. K nim se připraví karty postav a deska s vítěznými podmínkami. Na herní plánek se náhodně rozloží žetony podle směrového klíče a vedle trojice svitků. No a vzhůru do hry. Tedy ještě se vybere začínající hráč a druhý jako kompenzaci získá svitek. A teď do hry.
Hráči se střídají v tazích, kdy nejprve mohou využít jednu z volitelných akcí (využití svitku pro zisk jednoho žetonu z nabídky a/nebo doplnění nabídky, ale za cenu pomoci soupeři) a poté musí udělat jednu z povinných akcí:
1. Vzít si 1-3 žetony z nabídky. Žetony se neberou libovolně, ale můžete si vzít jen trojici (dvojici) vzájemně horizontálně, vertikálně nebo diagonálně propojených. A nikdy zlato!
2. Vzít si jedno zlato a rezervovat kartu za nabídky pro pozdější získání.
3. Koupit si jednu kartu, a to buď z nabídky, nebo z dříve rezervovaných.
A to v podstatě pravidlově vše. Proč se vůbec sbírají karty postupně? Splendor totiž stojí tradičně na sbírání sad karet a barevných symbolů, protože karta dané barvy vždy snižuje podmínky pro další karty z nabídka (červená, pro červené, modrá pro modré atd. Samozřejmě je zde pár drobných úprav, které vedou k zisku bonusových svitků, jsou zde koruny pro získání postav, speciální jednorázové bonusy a hned tři možné podmínky vítězství.
A jaké, že to jsou? Inu buď nasbíráte 20 bodů (podobně jako v základu či Marvelu) nebo získáte 10 karet jedné barvy nebo 10 ikon koruny na kartách. Jakmile jeden z hráčů jednu z podmínek splní, hra končí a stává se vítězem.
Takže jaký menší brácha je?
Nebudu lhát, že po oznámení čistě dvojkového Splendoru jsem byl dost skeptický. Nechápejte mne špatně, původní hru i variantu Marvel mám hodně rád a mám nahrané desítky, ne-li stovky her. Jenže hru hrajeme primárně ve dvou a nikdy jsme neměli pocit, že by něco nefungovalo nebo ve dvou nějakým způsobem chybělo. Měl jsem prostě pocit, že dvojkovku nepotřebujeme. Nakonec je však opak pravdou a duelovým Splendor, u nás, postavil své větší starší bratříčky na druhou kolej.
Předně se mi hodně líbí zpracování a provedení hry. Kapesnější a komplexnější balení hře naprosto sluší a sedí a úplně stačí na hraní. Navíc si hru jednoduše vezmete sebou.
Díky novým prvkům v podobě upraveného získávání žetonů a herní plochy, svitků, různým podmínkám vítězství, ale i speciálním jednorázových schopnostem narostla hra do taktické, strategické a komplexní šířky. Pravidel přibylo jen pár, ale najednou musíte přemýšlet jinak, víc dopředu, víc plánovat a taktizovat, hra dostává mnohem hlubší strategii a přemýšlivý ráz.
Osobně mě při první docela překvapilo, kolik je ve hře možností, co vše je nutné sledovat a jak hodně napomáhající (nebo škodící) dokáží být bonusové svitky. Navíc musíte sledovat ne jednu, ale hned tři vítězné podmínky a neustále se tak se soupeřem kontrolujete a z čistého závodu o dosažení bodů s mnohdy stává přetahovaná o každý bod, žeton nebo symbol.
Duel je jednoduše řečeno taková evoluce. Už Marvel přinesl nějaké změny, Duel pak jde ještě dál a při zachování jednoduchosti a přístupnosti bobtná hru tím správným směrem.
Pro mě osobně je původní hra překonána. To ale samozřejmě zcela zásadně závisí na tom, v jakém počtu chcete hru hrát. Pro dva bych absolutně neváhal a šel rovnou do Duelu. Pro více hráčů pak zůstává králem Marvel.
Splendor: Duel je další povedenou dvojkovou. Jeho plusy – přístupnost, skvělá hratelnost, jednoduchý koncept, krátká herní doba, množství strategie a možností – ho ovšem katapultují vysoko nad průměr současných her pro dva. Přes počáteční skepticismus si mě tahle malá krabička dostala a skoro okamžitě se stala jednou z nejhranějších her ve své kategorii.
Další info a možnosti koupě u Blackfire!
Splendor: Duel
Autoři: Marc André, Bruno Cathala
Vydavatelství: ADC Blackfire
Rok vydání: 2022
Počet hráčů: 2
Věk: 10+
Herní doba: 30 min
Autor: Adam Vondra Vondris