Pyramido

Hry recenze

Faraon Mido má jedné přání – vybudovat pyramidu hodnou jeho majestátu a bohatství. Zvládnete splnit jeho výzvu právě vy?

Mám rád hry, které přinášejí jednoduchá pravidla, ale přitom pěknou, svižnou a možnostmi oplývající hratelnost, ať už se jedná o Kingdomino, nedávný Boj o Řím nebo třeba Coatl. Právě mezi takové patří i novinka vydavatelství ADC Blackfire a Synapses Games s jednoduchým názvem Pyramido. V té se z hráčů stávají architekti, které nový faraon pověřil stavbou ohromujících a jedinečných pyramid, kdy v jedné z nich, té nejlepší, spočine na svou poslední cestu. No dobře, ve finále se jedná o abstraktní skládání, ale ten příběh k hrám prostě patří, ne?

Pyramido je hrou o skládání v zásadě dominových dílků Ikhwana Kwona určenou pro 2-4 hráče s věkovým doporučením 8+ a herní dobou pohybující se okolo 30-45 min na partii. Hráči postupně tvoří čtyřpatrové pyramidy a získávají body chytrým bodovacím systémem pomocí drahokamů. Nejúspěšnější architekt honosící se titulem velkovezír může být jen jeden.

 

Pod víkem pyramidy

Na to že hra nese egyptské téma a stavbu pyramid je po rozbalení možná až překvapivě pestrobarevné. A taky trochu strohá. Krabička sice vypadá větší, ale v jejích útrobách najdete „jen“ bodovací tabulku, sadu dílků domina, 12 překryvných karet a 24 dřevěných značek po čtyřech od každého druhu a barvy.

Dílků domina je celých 90, jsou oboustranné, obsahují v různém rozložení šestici barev a vždy (logicky) rozdělené na dvě poloviny, také nesou od jedné do dvou barev a různý počet symbolů s danou barvou korespondujících (k modré např. náleží kočka, k hnědé maska faraona, ke žluté egyptský kříž). Symboly na dílcích korespondují s dřevěnými drahokamovými značkami.

Pravidla hry jsou naprosto jednoduchá, logická, dobře napsaná a lehce vysvětlitelná. Všechny situace a příklady jsou dobře popsány a během jejich studování ani následném hraní jsme neměli žádné problémy.

Celkově je zpracování hry naprosto v pořádku. Na stole hra baví barvami a s jednotlivými komponenty se hraje dobře a vše bez problému funguje.

 

4 patra pyramid aneb jak se hraje

Z hlediska pravidel je hra velmi jednoduchá a přístupná. Cílem každého hráče je postavit pyramidu o 4 patrech a v průběhu 4 kol sesbírat co nejvíc bodů, a to na základě chytře vymyšleného bodovacího systému.

Na počátku partie dostane každý hráč sadu 6 žetonů a 3 překryvné karty – jednu od každé barvy, jsou oboustranné. Dílky domina se zamíchají, 3 se odloží a ze zbytku se vytvoří 4 stejně velké zásoby, které se rozloží vedle sebe a mezi ně 3 odložené karty. Následně hra začne stavbou prvního patra.

První patro pyramidy musí být postaveno o rozměrech 4x5 nebo 5x4 bloky (půl dílku). Hráči se střídají v tazích, které se skládají z až 4 kroků:

1. Výběr dílku a umístění – hráč si vezme jeden dílek ze tří z nabídky a přiloží ho do své pyramidy, přičemž první libovolně, každý další musí sousedit přímo s ostatními,

2. Označení domina – na začátku máte 6 značek v barvách dílků. Pokud to lze, tak na přiložený dílek musíte položit jednu ze značek korespondující s barvou,

3. Překrytí bloku – pokud chcete, můžete jeden blok překrýt jednou z vašich překryvných karet,

4. Doplnění nabídky – jednoduše se vezme dílek ze zásoby a doplní se nabídka do tří,

Takto dokola dokud nemá každý hráč postavené celé patro pyramidy. Pokud by vám snad zbylo v patře volné místo špatným přikládáním dílků, je nutné mezery vyplnit překryvnými kartami. Pozor ale na to, protože jakmile nelze místo zaplnit, hráč okamžitě prohrává hru.

Jakmile je dané kolo dokončeno, nastává bodování. To probíhá velmi jednoduše – každý hráč si sečte body za každý symbol v každé z oblastí označené žetonem drahokamů (dřevěné značky). Jednoduše řečeno mám modrou oblast se třemi symboly koček a k tomu dřevěný žeton – dostanu 4 body. K tomu se přidají bonusové body za tzv. „Minův bonus“, tedy za nejméně hodnotnou oblast ještě jednou. Princip je tedy v tom stavět co největší oblasti s nejvíce symboly označené drahokamovou značkou. Po obodování se vrací žetony hráči do zásoby a jde se na druhé nebo zkrátka další patro, které je vždy o jedna menší – první patro se skládá z 10 dílků (5x4), druhé z 6 (4x3), třetí ze 3 (3x2) a poslední z jednoho. Vtip je v tom, že do počtu symbolů a velikosti oblastí se nepočítají jen symboly na propojené oblasti aktuálního patra, ale i přiléhající a viditelné z patra nižšího. V podstatě od prvního patra už tak přemýšlíte nad budovanými oblastmi a jejich velikostí, protože maximalizovat zisk můžete ve finále jen z některých barev (ve finále z jedné až dvou).

 

Dojmy

Pyramido super abstraktní skládačka. Rychlá krátká pravidla, plynulá hratelnost, dostatek rozhodování, lehce naučitelné pro celou rodinu a spousta rozhodování a velká variabilita. Ale postupně.

Graficky i zpracováním je hra fajn. Zcela upřímně nic co by vás nějakým způsobem uchvátilo, ale hra je pěkně barevná, komponenty kvalitní a dobře se s nimi hraje. Pravidla jsou jasná a jednoduchá na pochopení i vysvětlení.

Herně hra vypadá strašně jednoduše. Prostě vezmete dílek, přiložíte, případně přidáte žeton. Ono to v zásadě je naprosto prosté a jednoduché, ale jakmile začnete nad hrou víc přemýšlet, tak zjistíte, že je v ní hodně. Nejen rozhodování jaký dílek z nabídky si vybrat, ale také kam a jak ho přiložit – je důležité vytvářet oblasti s mnoha symboly, ale hlavně musí být spojeny, respektive na nich musí ležet dřevěný bodovací žeton. Můžete klidně mít oblast za 10 bodů, ale jakmile není propojena s dílkem s žetonem, ostrouháte. 

Zatímco první patro je ještě relativně volné v rozhodování, jak pyramida roste, roste i paralýza nad výběrem dílků a „přenechávání nabídky“ ostatním. Většinou se chcete soustředit primárně na dvě-tři barvy, a ideálně jiné, než soupeř před vámi, protože ten vám logicky ty nejlepší dílky vybere. Stejně tak občas berete dílek prostě jen protože víte, že by za něj soupeř ve výsledku sebral hromadu bodů.

Právě z rozhodování o výběru plyne i interakce mezi hráči. Na první pohled to vypadá, že si každý buduje sám, ale opak je pravdou a všichni i stolu se neustále sledují.

Stavba a přikládání dílků do Pyramidy je ohromně „satisfakční“ a vymýšlení strategie baví, i když občas docela bolí.

Čím více je hráčů u stolu, tím se zvětšuje náhoda a proměna nabídky. Logicky. Ve dvou je hra více strategičtější a má takový šachidní nádech, ve čtyřech ale mizí dílky rychle a stejně rychle se doplňují. Sice víte, co zhruba přijde, ale občas je frustrující, když se vám hodí všechny 3, můžete si vzít jen jeden a než kolo oběhne, už je v nabídce jen složení, které je vám absolutně k ničemu. Ideální počet u téhle hry je tak pro mě osobně 2.

Hra rozkvétá s opakovaným hraním, kdy čím více se do ní ponoříte, tím více přemýšlíte nad každým výběrem, každým přiložením, každým tahem.

Zajímavým mechanismem je možnost okamžité prohry, která nutí neponechávat mezery a přidává další strategickou vrstvu.

Někomu by mohl vadit pocit repetitivnosti. Ono v podstatě, i když se mění nabídka, dílků je spousta a dobírají se náhodně, ve výsledku děláte pokaždé to samé. Ano, je radost objevovat ta ideální rozhodnutí, ale pocitu opakovanosti se jednoduše nezbavíte. To hru neshazuji, ostatně hodně abstraktních her tenhle prvek má. Jedná se zkrátka o příjemné puzzle, které budou pokaždé trochu jiné, ale vždy se stejným výsledkem.

Herní doba je rychlá a hra pěkně plyne. Jasně, rozhodujete se, ale paralýza nastane jen u hodně přemýšlivých hráčů a reálně máte odehráno někdy mezi 30-40 min na partii.

Pyramido je příjemná abstraktní rodinná skládačka, která vůbec není složitá, ale nabízí pěknou hratelnost plnou rozhodování od prvního do posledního tahu. Čím déle budete hru hrát, tím více nad ní budete přemýšlet, i když se asi nevyhnete pocitu, že ve své podstatě děláte to samé. I když ten pocit, když se vám povede propojit body od shora dolů a v posledním kole propojit nejhodnotnější barvu je prostě skvělý.

 

Hru můžete koupit třeba na Cechu hráčů zde!

 

Pyramido

Autor: Ikhwan Kwon

Vydavatelství: ADC Blackfire

Rok vydání: 2023

Počet hráčů: 2-4

Věk: 8+

Herní doba: 30-40 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři