Vypěstujte si svůj vlastní zelený ráj v teple domova pomocí rozličných pokojovek a staňte se nejlepším rodinným pěstitelem.
Pokojovky jsou jednou z her, která prošla komunitním financováním na serveru Kickstarter, kde byla více než úspěšná. Jak by také ne, když kromě pěkného vizuálu lákala i na osvědčený princip výběru „dílků“ a skládání určitých vzorů. Už podle popisu hra odkazuje na předchozí výtvor studia, a to veleúspěšnou Kaskádii. Pokojovky na to ale jdou sice podobně, ale ve výsledku úplně jinak a je dobře, že Mindok na náš trh přináší obě tyhle hry. A jaká je tedy novinka, jak se hraje a co můžete čekat? No tak vzhůru do toho.
Pokojovky jsou hrou o rozebírání dílků pomocí specifického draftu karet a dílků ze stolu, sbírání sad a vytváření kolekce podle daného, šachovnicového, vzoru. Hra je určená pro 1-5 hráčů od 10 let s herní dobou v závislosti na počtu hráčů od 45 do 90 min. Každý z hráčů před sebou vytváří mřížku 3 x 5 karet, sestávající se z postupně rostoucích rostlin a místností, a všichni se snaží chytrým výběrem a sestavováním sesbírat co nejvíc bodů.
Pod listy
Krabice se hrou dává jasně tušit, o co tady půjde. Na známém čtvercovém tvaru – hra je následovníkem Pelíšku a Kaskádie a přesně k nim pasuje – najdete záběr na domácí flóru v pohodlí shlížející na číču schoulenou na pohodlném ušáku.
Velká změna oproti přechozím zmíněným hrám na hráče čeká po rozbalení. Tedy po vyndání pravidel, která jsou opět poměrně jednoduchá, lehce pochopitelná i pro méně zkušené hráče. Pod nimi ovšem nečekejte žádné desky nebo přikládací dílky, protože Pokojovky se skládají zejména z hromádky karet. Ty jsou rozděleny mezi úkoly pro pokročilou hru, ale zejména mezi 5 druhů rostlin a 5 druhů místností. Plus šikovné přehledové karty pro každého hráče. Jednotlivé rostliny i místnosti se liší nejen druhem, ale také barvou, což je důležité pro získávání bodů a správné umisťování. O tom ale v další části.
Na své si přijdou též milovníci žetonů, které je třeba vyloupat. Mezi nimi najdete jednak květináče – každá správná květina musí být zasazená – a také vybavení pomáhající růstu a součásti domácnosti. Stylově je na žetony a jejich losování připraven plátěný sáček.
V krabici najdete ještě dva sáčky dřevěných lístků – větších a menších – které značí růst rostlin v průběhu hry.
Z produkčního hlediska je hra krásná. Nejen že se povedlo celkové zpracování hry, ať už se jedná o kvalitní žetony, pěkné dřevěné lístky nebo velmi pěkně udělané karty. Navíc ilustracemi hru opatřila Beth Sobel, kterou můžete znát třeba z nádherné hry Na křídlech. Myslím, že i barevné rozlišení je vyvedené dobře a herně je nastaveno dobře, takže s ním nikdo nemá problém (např. u Pelíšku se mi stává, že v té změti barev a vzorů se mi těžce orientuje a dochází až k nepříjemné paralýze). Samozřejmě můžete namítat, že hře dominuje zelená a její odstíny, ale jak také jinak u hry o květinách, že?
Rostliny, místnosti, správné výběry a body
Hra jako taková ve svém základním mechanismu není extra složitá. V podstatě se dá shrnout do kombinace „výběr karty + žetonu“ a přiložení do sady. Plus tedy kontrola několika podmínek. Každopádně se hraje vždy přesně na 13 kol, kdy se každý postupně dostane na tah a vytvoří tak postupně sadu/mřížku 3x5 karet v šachovnicové kombinace místností a rostlin.
Na počátku partie se vytvoří společné nabídky žetonů květináčů, palců, lístků a nabídka karet. Ta je tvořena jednak 4 rostlinami, pod každou jedním žetonem objektu (vybavení domácnosti a prostředky pro lepší růst) a pod ně po jedné kartě místnosti. Budete tak mít 4 sady po dvou kartách a jednom žetonu. Každý hráč obdrží nápovědní karty, jednu skladovací kartu na žetony a po jedné místnosti a rostlině, které si libovolně vyloží před sebe. Před začátkem partie si každý hráč musí své počáteční karty uspořádat, zkontrolovat tzv. osvětlení a případně přidat žetony růstu (dřevěné lístečky). Proč? Inu v téhle hře nejen že sbíráte karty a stavíte si z nich svou sadu pro co nejvíc bodů, ale rostliny vám i skutečně rostou. Každá má v rohu karty číslo udávající počet listů, které je potřeba nashromáždit pro plný vzrůst, který zakončíte „přesazením“ do květináče. Jen plně dorostlé rostliny vám přinesou na konci plný počet bodů! No a jak se tedy hraje?
Hráč na tahu postupně provede několik snadných kroků. Vybere si z nabídky jednu kartu a jeden žeton. Volba kterou z karet, zda rostlinu či místnost je na hráči, ale vždy (pokud nepoužije speciální žeton palce), musí být žeton i karty z jednoho sloupce. Následně přidá kartu do své sady, kdy platí, že musí sousedit s nějakou již umístěnou, musí dodržet mřížku 3x5 a musí střídat místnosti/rostliny. Karty nemusí barevně korespondovat, ale samozřejmě pokud ano, je to výhodné pro bodování. Jako další krok se kontroluje osvětlení. Ať už přiložíte rostlinu nebo místnost, zkontrolujete symboly osvětlení na okolních kartách a za každou shodu rostliny povyrostou o stejný počet lístků. Pokud by počet listů dosáhl hodnoty rostliny, je plně vzrostlá a musí být zasazena do jednoho z dostupných květináčů. Dalším krokem je použití vybraného žetonu. Ten sice lze skladovat na skladovací kartě, ale vždy pouze jeden. Pokud ho využijete hned, pak nábytek/mazlíčky/vybavení musíte dát do místností (pokud se barevně shoduje, dobře pro vás), žetony náčiní pomáhají růstu rostlin – hnojivé jedné, lopatka a konec sousedícím. Zkontrolujete přebytečné žetony do limitu, doplníte nabídku a hraje další hráč. Prosté.
Jakmile se dohraje 13. kolo a každý má plnou sadu 3x5, nastává bodování. Body hráčům přinesou dorostlé i nedorostlé rostliny, květináče, místnosti za rostliny shodné barvy okolo, sady žetonů, případně bonusové body z rozmanitost.
Hru můžete hrát i ve zjednodušeném rodinném režimu, kde pro usnadnění odpadá mnoho prvků. A rovnou přiznávám, že pro mladší, hodně málo zkušené hráče proč ne, ale zároveň je tento režim trochu nadbytečný a pokud hrajete, třeba i občas, ideální je klasická varianta hry. Na druhou stranu si lze hru udělat i o něco těžší, a to doplněním úkolech karet, které se snažíte splnit, což přidává další rovinu rozhodování do hry. Pořád ale na optimální přemýšlecí úrovni.
Hru si, jako dnes již skoro všechno, lze zahrát i v sólu. Ten funguje hezky. Nabídka se automaticky proměňuje, ale základ hry zůstává stejný a tak ze hry vznikají příjemně oddechové puzzle. Ty si navíc můžete okořenit jednotlivými výzvami a scénáři v pravidlech, které lze dokonce zařadit i do standardní hry. Variabilita a možnosti jsou tedy veliké.
Zase trochu jiná hra
Musím říct, že celá „série“ her, tedy Pelíšek, Kaskádie i novinka Pokojovky se mi velmi líbí. Je to samozřejmě ovlivněno subjektivní oblíbeností abstraktních skládaček, ale i tím, že každá z her dělá v podstatě podobnou věc na jednoduchých pravidlech trochu jiným způsobem. Mám ale pocit, že Pokojovky jsou nejlepším dílem. A to je co říct, protože Kaskádie u mě patří hodně vysoko. Ale postupně.
Tak předně zpracování. To je prostě parádní. Ilustrace rostlin s doprovodnými texty se povedly na výbornou a hra na stole jako celek vypadá nádherně. Pravidla jsou logicky a jednoduše napsaná a přístupná ve všech ohledech. V krabici je dokonce jednoduchý papírový insert, který ale pro uložení hry funguje na jedničku.
Systém výběru dílků a karet je přehledný, poměrně inovativní a hlavně funkční. Jsou situace, kdy se rozhodujete podle karet, někdy podle žetonů, ale vždy víte, že si prostě můžete vzít v kole jen jednu kartu a jeden žeton. Hodí se mi spíš ta modrá místnost nebo další sukulent? A když si vezmu tuhle rostlinu, získám „jen“ modrý žeton atd. Výběr vypadá na první pohled jednoduše, ale je třeba si každý tah dobře promyslet a navíc počítat s tím, že vždy můžete mít ve finále pouze 15 karet, a to v poměru buď 7 rostlin a 8 místností nebo obráceně. Neustále tak při draftu volíte mezi několika možnostmi, které vždy ovlivňují hned dva elementy – karta + žeton. A ani jedno není nijak méněcenné, protože oboje přináší na konci hry nemalé body. K tomu se zároveň rozhodujete, zda spíše půjdete po žetonech odpovídající barvy, což je výhodné nebo je lepší brát různé žetony do sad.
Při vytváření sady musíte také myslet na fakt, že každá rostlina i místnost kolem sebe mohou mít maximálně čtyři karty, s čímž je důležité počítat pro bodování.
Trochu to může znít, jako přilíšný a zahlcující počet možností, ale pravdou je, že úrovni komplexity se hra nachází někde mezi Kaskádií a Pelíškem a tvoří tak za mě osobně nejlepší díl série v poměru herního zážitku a náročnosti. Jednoduše je hra nastavena tak akorát, aby nutila přemýšlet, ale nevedla k přílišné analytické paralýze a zadrhávání jako jeden z jejich předchůdců. Nemůžete si květiny a místnosti sázet jak se vám zachce, ale zároveň jedno špatné rozhodnutí neznamená absolutní konec snah o výhru.
Navíc většina našich partií, ať už ve dvou, třech nebo čtyřech, skončila poměrně vyrovnaným výsledkem a až do závěrečného bodování bylo vše otevřené.
Hodně se mi líbí téma hry a to, jak je propojené z hratelností. Hezky se povedl růst květin spojený s body s tím, jak splníte světelné podmínky pomocí místností, ale i použitím náčiní na vaše rostliny. Jasně, stále se jedná v základu o logické abstraktní puzzle, ale mechanika je navázána na líbivé téma.
Pěkně nastavené je i to, že ne všichni hráči se soustředí na to samé, ale bodovací podmínek je několik, jsou vyrovnané, a tak může každý využít jinou strategii a rozložení a styl hraní. S tím je spojena i velká variabilita hry, která jde ruku v ruce se spoustou možností, hromadou karet a množstvím úkolů, které doporučuji po prvních pár hrách rovnou zařadit a už nevyndávat. Navíc lze ke hře získat lokalizovaný promo balíček s desítkou dalších karet rostlin a novými úkoly pro ještě větší variabilitu.
Zajímavým prvkem, který není dobré opomenout je i jistý „závod“. Ono totiž rostliny po jejich plném vzrůstu sázíte do květináčů, viz výše. Jenže květináče jsou sice za body, ale každé hodnoty bodů je pouze omezená nabídka a ty nejběžnější jsou dokonce za nulu. Musíte tak zvážit, zda rozměnit svou snahu mezi celou sbírku nebo se vrhnout více na jednu z rostlin a nechat jí co nejrychleji vyrůst.
Hra je rychlá. V plném počtu hráčů jsme měli do 45 min odehráno, ve dvou trvala partie, jakmile jsme věděli co dělat, okolo 30 min. Hratelnost si požaduje nemálo rozhodnutí, ale celek je plynulý a vše dobře odsýpá.
Hra funguje ve všech počtech hráčů, ale pokaždé přináší trochu jiný pocit. Ve dvou je nabídka omezenější, méně se „točí“ a tak se zvyšuje nutná dávka štěstí pro správné žetony (je jich celkem 90) a karty v nabídce. Ve čtyřech se zvyšuje šance na správné karty a žetony, ale zase se nabídka rychleji mění a je šance, že o něco přijdete.
Pokojovky jsou velmi povedená, příjemná draftovací hra o sbírání a vytváření sad, které boduje nejen svým zpracováním, ale hlavně hratelností. Užijí si jí všichni bez ohledu na věk nebo zkušenosti, a to i v základním nebo zjednodušeném režimu. Mechanismy se navíc povedlo pěkně propojit s tématem a hra je zkrátka parádním přídavkem pro všechny milovníky nejen zelených rostlin, ale hlavně dobrých deskových her. Navíc pokud máte rádi abstraktní skládací puzzle typu Pelíšek, Kaskádie nebo Azul, přidejte si k hodnocení ještě pár bodů navíc.
Hru můžete koupit i s promem třeba na Cechu hráčů zde!
Pokojovky
Autor: Aaron Mesburne, Kevin Russ, Molly Johnsonová, Robert Melvin, Shawn Stankewich
Vydavatelství: Mindok
Rok vydání: 2023
Počet hráčů: 1-5
Věk: 10+
Herní doba: 45-90 min
Autor: Adam Vondra Vondris