Pán prstenů: Duel o Středozem

Hry recenze

Postavte se zlu a vhoďte Jeden prsten do výhně Hory osudu. Nebo naopak vyšlete své stíny a temné armády a podmaňte si svobodné národy. Duel o Středozem právě začíná.

Víte, jaká je jedna z nejlépe hodnocených her pro 2 a to i přesto, že už má skoro dekádu na krku? Která se stále drží své popularity a oblíbenosti? Napovím vám – má dvě vynikající rozšíření, které přináší panteon bohů, ale i intriky politikaření. Už víte? Ano, jedná se o legendární 7 divů světa Duel návrhářů Bruno Cathaly a Antoina Bauzy. Pro mě osobně se jedná o jednu z her, která si velmi pevně drží místo ve sbírce a nedám na ní dopustit. Nyní přichází pomyslný nástupce, pokračování, sequel nebo zkrátka chcete-li volná adaptace původní hry, která vás ze starověké antiky přesouvá do Středozemě. Do té magické Středozemě z pera J. R. R. Tolkiena, která je základem moderní fantastiky a kde se už desetiletí utkávají síly dobra a zla v nesmiřitelném souboji. A pokud máte Pána prstenů a jeho svět rádi jako já, jistě tuhle novinku také napjatě očekáváte. Nám se dostala do ruky z předstihem, a tak se podělíme o naše dojmy.

Pán prstenů: Duel o Středozem je draftovací duelovou, lehce area control hrou, za níž stojí známá dvojice původní dvojice autorů. Nečekaně se jedná o dvojkovku s věkovým doporučením 10+ a herní dobou okolo 30 min na partii. Jeden z hráčů se ujme Společenstva, druhý Saurona a jeho temných pochopů a utkají se v duelu o osud Středozemě a snaží se dosáhnout jednoho ze čtyř (možná tří a půl) možných způsobů vítězství, ať už obsazením zemí Středozemě, vhozením prstenu do Hory osudu nebo naopak chycením půlčíků na jejich cestě. Připraveni? Vzhůru za Frodem, Sauronem, Gandalfem a dalšími.

 

Karetní souboj

Hra přichází v nevelké krabičce, která už sama o sobě napovídá, že tady vás žádné figurkové orgie nečekají, ale jedná se o karetní hru. Byť i o pár dřevěných figurek v téhle verzi není nouze. Čím ale hra boduje už na první pohled, to jsou ilustrace. Ty totiž dostal na starost Vincent Dutrait, který svůj tradiční styl propsal do jedinečného ztvárnění Středozemě nejen na boxu, ale v celé hře.

Po otevření jsou první na řadě pravidla. Ne, nejsou složitá a ve finále je hra o fous přístupnější, než její starší předchůdce, ale bohužel nejsou úplně jasná. Zkrátka se do nich promítlo pár šotků, které si lze sice logicky dovodit, ale nejasnosti zamrzí a třeba takové obsazení regionů (viz dále) nás při čtení docela potrápilo.

Po obsahově herní stránce ale není hře co vytknout – hromada krásně tematicky ilustrovaných karet kapitol, díly lokací, mapa Středozemě, žetony a mince, ale i dřevěné figurky jednotek (armád, vojáků) a věží, symbolizujících pevnosti. Speciální je pak také stupnice putování prstenu, po které „běží“ ukazatel Froda se Samem putujících k Hoře osudu, ale také Nazghůl, který je nemilosrdně pronásleduje.

Pokud znáte klasickou verzi 7 divů světa Duel, pak pro vás většina produkční stránky hry nebude zásadním překvapením. Nejedná se sice o kopii 1 ku jedné, ale o samostatně stojící hru, ale podobností a průsečíků, ať už se základní hrou nebo s expanzemi je zde dost. Karty kapitol jsou rozděleny do 6 barev navázaných na určité prvky – šedé jako dovednostní (zdroje), žluté pro mince, modré pro putování po stupnici, zelené pro spojenectví (v orig. technologie), červené pro armády a fialové pro přesuny a odstraňování armád. Stejně tak lokace připomínají trochu bohy z Panteonu, putování zase stupnici armád.

Produkčně je hra vyvedena velmi hezky. Vše je pěkně udělané, funkční, přehledné a nádherně ilustrované do posledních detailů. Jen škoda těch pravidel, protože reálně mají pár stran i s příklady a je škoda v nich tápat.

 

Jak na to?

Na začátku hry je nutné určit si, kdo bude hrát za Společenstvo a kdo za Saurona. Na stůl se vyloží mapa Středozemě, obsadí základní regiony vojáky, vyloží díly lokací, žetony spojenectví a mincí, stupnice putování a na počátku první kapitoly vytvoří speciální pyramida z karet pro první část.

Duel o Středozem je v základu karetní draft z pyramidy karet, které se vždy rozloží na začátku jedné z trojice kapitol. Navíc je do něj přidán lehký area control území Středozemě, kam hráči vysílají své armády a staví věže a obsazují jednotlivé regiony. Ostatně v téhle hře lze dosáhnout vítězství několika způsoby, což si můžete hned na úvod říct. Základní možností je mít obsazené na konci hry, tedy po třetí odehrané kapitole, více regionů na mapě než soupeř. Zároveň lez vyhrát i okamžitě během hry, a to tak, že při hře za Společenstvo doputujete až k Hoře osudu nebo naopak za Saurona díky Nazghůlovi tuhle dvojici chytíte. Také můžete získat podporu šesti jedinečných ras ziskem jejich žetonů nebo ovládnout celou Středozem, a to obsazením všech regionů.

Každá z trojice kapitol probíhá podobně – zamíchají se karty, vyloží pyramida rubem či lícem vzhůru otočených karet a probíhá draft. Hráči se střídají v tazích, kdy aktivní má vždy dvě možnosti – vzít si kartu nebo si vzít dílek regionů. V prvním případě má hráč dostupné pouze karty otočené lícem vzhůru bez jakéhokoliv zakrytí. Může si jí buď vzít po zaplacení případných poplatků v podobě mincí či dovedností (jinak nazvané zdroje) a zahrát přes sebe pro vyhodnocení jejího efektu/efektů nebo jí zahodit pro zisk mincí. Jak jsem nastínil výše, každá barva karet se zaměřuje na jinou herní oblast, a tak zatímco červenou posilujete svou vojenskou přítomnost ve Středozemi, žlutou naopak rozšiřujete své bohatství, zelenou zase spojence. Druhou možností je vzít si jeden z dostupných dílů regionů, které jsou sice sakra drahé, ale zase umožňují vystavět v daném regionu pevnosti – věže a také přinášejí silné efekty. Takové Středozemské divy světa nebo bohové, chcete-li.

Jen rozebírání a hraní karet ale zdaleka není vše, i když se jedná o stěžejní součást hry. Jak asi leckoho napadne, mapa Středozemě a její regiony se postupně plní a obě strany rozhodně nehrají na kamarádskou notu. Ve chvíli, kdy se tak na jednom místě ocitnou armády obou hráčů, dojde k boji, který se vyhodnotí „jeden za jednoho“ rychlostí blesku.

Jakmile se celá karetní pyramida rozebere, dojde ke konci kapitoly, zamíchá se další balíček karet, vyskládá se nová nabídka a hra pokračuje dalším dějstvím. A pokud se právě dohrála třetí část hry, nastává konec a případné určení vítěze z převahy v regionech Středozemě.

 

Dojmy

Jakmile něco nese logo Pána prstenů na krabici, okamžitě ve mně taková hra budí zvědavost. A o to víc, když se spojí Pán prstenů s jednou z našich top deskových her a v designérském křesle pevně sedí dvojice Bauza – Cathala. No a když si navíc grafiku vezme na starost Vincent Dutrait? Zkrátka moje očekávání bylo posazeno opravdu do maximálních výšin.

Začněme tím jednodušším, a to je zpracování. Tady je to skutečně jednoduché, protože vše je pěkně udělané, hra nabízí praktický insert, kvalitní žetony a komponenty, pěkně udělané karty a nádherné ilustrace světa J. R. R. Tolkiena.

Asi není třeba představovat svět Pána prstenů. Silná strana Saurona si ve své moci podmaňuje Středozem, Svobodné národy se snaží s vypjetím všech sil zabránit propadnutí do temnoty a jeden hrdinný hobit a jeho Společenstvo se snaží zničit Jeden prsten, vřídlo moci ukované ve výhni Hory osudu. Možná by vás tak napadlo, že když se jedná o duel na motivy známého příběhu, dostanete tematické, asymetrické soupeření. Jenže opak je tak trochu pravdou. Obě strany se totiž liší velmi minimálně. V podstatě jen počátečními mincemi, různými figurkami na stupnici putování a odlišným počátečním umístěním karet. Jinak je hra za ně, i využívání karet totožné, a to i třeba v možném získávání spojenců. Tematicky tak trochu hapruje, když se k Sauronovi přidají Enti či Elfové, ale můžete to brát jako způsob podmanění a propadnutí temné moci. Jen zkrátka upozorňuji, že to téma Pána prstenů není v mnoha ohledech ve hře tak silné, jak si někteří mohou myslet. Zároveň je ale téma Pána prstenů pro mnohé jistě lákavější, než duelový starověk.

Teď ale k pozitivům, kterých je prostě většina.

Systém braní karet z původního Duelu je zachován a funguje stále stejně dobře. Díky dílům regionu je umožněna hráčům další taktická vrstva, když se zkrátka nehodí žádnou kartu vzít, ať už protože prostě nic z dostupných nepotřebujete nebo byste nahráli soupeři.

Hra je od začátku do konce velmi napínavá a neustále máte pocit, že jste blízko, blizoučko k vítězství a neustále dochází k přetahování na ostří nože mezi oběma stranami. Podle mě v tomhle ohledu hře prospěla absence „civilního“ vítězství na body a tlak na vojenskou převahu a dobývání/obsazování regionů. Area control je zde lehký, přístupný, snadno uchopitelný a i bitvy mají příjemně jednoduchý průběh s krásně svižným a jednoduchým vyhodnocením. Ostatně celá hra je pocitově o kousek přístupnější a méně složitá, než původní předchůdce. 

I když zde najdete nevyhnutelný konflikt a přetahovaný souboj na mapě, hra nabízí jednodušší ekonomickou stránku, která nahrává větší solitérnosti. Ta tam je možnost nakoupit si zdroje od soupeře, čímž trochu odpadá sledování některých částí sbírky karet naproti vám. Ano, můžete soupeři „vyzobat“ potřebné zdroje, ale jejich náhrada stojí prostou jednu minci a za celou dobu se nám nestalo, že bychom neměli na zaplacení nebo se zkrátka ocitli v ekonomické nouzi.

Pokud se stále otíráme o srovnání s verzí 7 divů světa, pak i když se jedná o něco jednodušší hru, mám pocit, že jde o více než příjemnou evoluci, která eliminuje zablokování, nevýhodu v podobě slabších divů či počítání bodů na konci hry. Zkrátka Duel o Středozem je hrou, která může existovat vedle své předlohy, a to nejen pro fanoušky předlohy, ale i pokud hledáte kratší, svižnější a méně komplikovanou hru. Ruku na srdce, když přidáte k původní hře ještě rozšíření, jedná se už o docela komplexní titul, který vysvětlovat méně zkušeným hráčům je řádná výzva. Tady máte hru, kterou si zahrajete i po utahaném dni za pár desítek minut, a to i s mladšími hráči díky přímočařejší hratelnosti.

Hra nabízí i takový menší skrytý závod, když nabídka regionů je veřejná a doplňuje se až na začátku kola. Platí kdo dřív přijde, ten dřív jede a věřte mi, že umisťování věží nelze jen tak ignorovat. Ostatně vyváženost celé hry je velmi dobře udělaná a nelze cílit čistě jen jedním směrem a musíte neustále balancovat mezi všemi možnostmi, případně ve správnou chvíli zatlačit na soupeře. V jistém ohledu tak Duel o Středozem podporuje více šachové vyznění a pocit větší vyváženosti a nutnosti opatrnosti.

Pán prstenů: Duel o Středozem je vynikající karetní duelovou hrou pro dva hráče, která se hrdě řadí po bok svého předchůdce, ze kterého si bere to nejlepší, ale v mnoha ohledech celý systém ještě vylepšuje a upravuje vítaným směrem. Ne, původní hru u mě nenahrazuje, ale vzhledem k celé hratelnosti a přístupnosti budou u mě osobně stát hezky vedle sebe a velmi rád se utkám jak v duelu Společenstva a Saurona, tak i Řecka a Egypta. Středozem pro mě přináší líbivé, podmanivé téma v nádherném vizuálu a krásném zpracování s důrazem na kvalitu a umělecké dílo všude okolo, ať už se jedná o karty kapitol či regiony. Konkurence dvojkových her je letos hodně vysoká, ale i přesto se Duel o Středozem řítí do pomyslné top3, a to už je co říct!

 

Hru můžete koupit se slevou a promem ve Světě deskových her zde!

 

Pán prstenů: Duel o Středozem

Autoři: Bruno Cathala, Antoine Bauza

Vydavatelství: Asmodee CZ

Rok vydání: 2024

Počet hráčů: 2

Věk: 10+

Herní doba: 30 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři