V jednom předalekém sluncem zalitém a na zdroje oplývajícím údolí úsilím místních obyvatel vzniká malá osada, ta jediná pravá Naše osada.
Naše osada je historicky jednou z prvních her menšího vydavatelství BoardBros, která se vydání dočkala už v roce 2017. A pak byla poměrně dlouho nedostupná. V roce 2023 se ale splnil sen mnoha deskoherních rodin (proč právě jejich si řekneme dále) a hra se nejenže dočkala dotisku, ale rovnou obdržela rozšíření Kutilové a krásné kovové mince. O těch ale jindy, dnes si rozebereme základní hru. Takže o čem je a jaká je budovatelská hra od IELLO? Tak krumpáče a sekerky do ruky, jdeme spolu budovat.
Naše osada je příjemným menším rodinným workerplacementem Shuna a Ayai Taguchiových určená pro 2-4 hráče od 10 let (řekněme, že reálně 8+) s herní dobou okolo 30-45 min. Hráči se ujmou role budovatelů malé vesničky uprostřed krásného a dosud prázdného údolí a umisťováním dělníků – fachmanů sbírají suroviny, staví budovy a plní úkoly. A to vše samozřejmě za vítězné body, protože ty určují vítěze.
Výbava pro stavitele
Hra přichází už na první pohled s takovou roztomilou, lehce „infantilní grafikou“, která se nese nejen na víku, ale celým titulem. Po otevření najdete na vrchu plastového insertu přehledná pravidla o osmi stranách. Ta fungují velmi dobře, jsou pěkně přehledná a dobře napsaná a i pokud nemáte s hrami zkušenost, nebudete mít žádný problém se je naučit.
Dále zde najdete karty úkolů, žetony a destičky k vyloupání, mezi kterými najdete budovy, mince a bodovací hvězdy. Pod nimi už leží moc pěkné dřevěné komponenty, ať už se jedná o počítadla bodů, fachmany – dělníky, domečky nebo žeton prvního hráče a suroviny. Ty jediné jsou trochu abstraktní, protože jsou tvořeny „jen“ barevnými kostičkami.
Nesmím zapomenout ani na příjemně velký oboustranný herní plán, kdy každá strana je trochu jiná. Tedy mechanicky jsou stejné, ale mají jiné rozložení míst, což dobře ovlivňuje strategii a možnosti.
Hra vypadá svým zpracováním hezky. Možná trochu dětsky, infantilně, odlehčeně, nebo skoro počítačově? Ale hezky. Je pěkně barevná, přehledná a komponenty kvalitní. Poměr cena výkon zvládnutý na jedničku. Snad jediné, co se z hlediska komponent dá hře vytknout, to je trochu omezené množství budov, kde by mohla být variabilita větší.
Jak postavit svou osadu?
Podle počtu hráčů si každý hráč vezme sadu fachmanů a domečků v jedné z barev, k ní dostane nějaké ty úkoly a mince do začátku. Na stůl se připraví herní plán, náhodně zásoba destiček budov a obecný bank zdrojů. No a může se hrát.
Mechanicky a herně je hra opravdu krásně čistý a jednoduchý workerplacement. Obecně platí princip umístím fachmana – vykonám akci. Co se ale dá dělat? Vždy jsou dvě možnosti na výběr, to že aktivní hráč buď využije svého fachmana k těžbě nebo ke stavbě
V prvním případě si hráč vybere jedno z prázdných míst na plánu a využije všechny pole kolem sebe. Tedy až osm míst, na kterých mohou být přírodní zdroje (ryby, dřevo, kámen) nebo budovy se svými schopnostmi, které zde někdo dříve postavil. Využití své budovy je zdarma, na cizích musí hráč zaplatit minci. Zkrátka jednoduchá těžba surovin.
Druhou možností je využití pole stavitelů, kdy následně vybere hráč jednu budovu z nabídky, zaplatí její cenu a spolu se svým dřevěným domkem jako označovačem jí položí na libovolné (strategicky vybrané) místo na plán a získá body.
Mimo to mohou hráči libovolně plnit karty úkolů ze své ruky nebo směňovat mince za zdroje.
Jakmile mají všichni hráči postupně umístěné všechny své fachmany, kolo končí, vyhodnotí se speciální budovy, každý musí nakrmit své dělníky a může se rozjet buď další kolo nebo konec hry, pokud bylo právě odehráno kolo 4.
Následně se spočítají poslední body a kdo má nejvíc, inu ten vítězí a obdrží sochu mistra stavitele uprostřed osady.
Dojmy
Naše osada je nejen hezky vypadající, ale i funkčně a herně velmi příjemná hra. Ne, nejedná se o žádný obří budovatelský projekt, nejedná se o nic komplikovaného, ba naopak jde v podstatě o esenciálně čistý worker placement se správou zdrojů. A v tom je největší síla téhle hry. Její jednoduchost, svěžest a přístupnost.
Líbí se mi zpracování. Ne každému musí samozřejmě grafika sedět, ale je čistá, pěkně udělané a vše funkčně naprosto přehledné.
Herně se jedná, což musím ještě jednou zopakovat, o čistý worker placement. Umístím, vyhodnotím. Nic složitého, nic komplikovaného, ale naprosto funkčního. Doslova skvěle fungujícího.
Věc která se mi na hře líbí, a dělá jí ještě o něco přístupnější, jsou jednoduché karty úkolů, které nováčkům poradí na co se zaměřit a co dělat/stavět/sbírat.
Dalším příjemným prvkem, je omezení nejen počtem dělníků, ale i označovacích domečků. Nikdo nemůže stavět neomezeně a je tedy třeba rozmyslet si, co se postavit hodí, co ne, kam a jak nejlépe využít místo a zdroje.
Interakce je ve hře tak akorát. Jednak v podobě zabírání místa a krádežím budov z nabídky, ale také nutností platit mince za využití budov soupeřů.
Variabilita hry je dána jednak oboustranným plánem, jednak nalosovanými destičkami budov. Není špatná, ale přeci jen pár budov navíc by jí pomohlo. Některá místa na plánu či některé budovy jsou subjektivně prostě lepší a většino průběh partie tíhne k podobnému průběhu. Jenže ono si je třeba zároveň uvědomit, že v případě Naší osady se jedná spíše o filler či rodinou hru, kterou si skvěle zahrajete s dětmi nebo nehráči. Zároveň je ale třeba uznat, že přidáním rozšíření se hra pěkně rozšiřuje a prohlubuje.
Ať už hrajete ve dvou, třech nebo čtyřech, funguje naprosto bezproblému a bez výraznějšího prodloužení hry.
Naše osada je příjemná malá velká hra, která není svými mechanikami inovativní nebo nějak neotřelá, ba naopak používá čistý worker placement, který ale funguje moc pěkně, zábavně a svižně, a to ať už jí hrajete s dětmi, rodinou nebo zkušenými hráči po partii něco velkého a hutného.
Hru můžete koupit přímo na stránkách BoardBros zde!
Naše osada
Autor: Aya Taguchi a Shun Taguchi
Vydavatelství: BoardBros
Rok vydání: dotisk 2023
Počet hráčů: 2-4
Věk: 10+
Herní doba: 30-45 min
Autor: Adam Vondra Vondris