Rozsáhlé území prosluněného dvorku je ideálním místem pro život mravenčího království. Jenže místo je jen pro jedny a ti druzí? Ti musí z kola ven! Nesmiřitelný kapesní souboj je tu.
Vydavatelství Space Cowboys a Blackfire jsou u nás známí svými spojeními v oblasti menších kapesních dvojkovek, ať už se jedná o karetní Jaipur nebo skvěle přetvořený Spendor: Duel. A právě do téhle dvojkové kategorie patří i novinka, pod kterou je podepsaný slavný Reiner Knizia nesoucí název Marabunta.
Marabunta je malou velkou area control hrou s rozdělováním akcí pro dva hráče od 10 let a s herní dobou okolo 30 min na jednu partii. Každý z hráčů se ujímá jedné z mravenčích kolonií, které spolu válčí o kousek rozlehlé území, kousky dortíků a tajemné bedýnky vybavení.
Mravenčí výbava
Marabunta přichází na trh v krabičce velikostně se o rozměrech klasického Jaipuru, tedy objem který lehce strčíte do batohu či do větší kapsy u bundy. To dělá ze hry ideálního cestovatele na výlety ve dvou.
Po otevření na vás v první řadě vykouknou česká a slovenská pravidla. Ta mají v obou případech jen pár stran, protože hra se řadí k tomu lehčímu a přístupnějšímu na trhu. V podstatě „nejkomplikovanější“ je probrat se pár symboly a jejich herním významem.
V jednoduchém papírovém insertu najdete až minimalistické množství komponent, kdy největší část zabírají oboustranné desky hráčů a teritoria, které všechny fungují na zámkovém systému, a z dílku si rychle složíte herní plochu. K tomu zde najdete dva mazatelné fixy, šestici speciálních kostek a k nim 8 speciálních kartiček.
Komponentově je hra svým zpracováním pěkná, minimalistická. Komponent není mnoho, ale všechny mají svůj jasný účel a upřímně naprosto stačí. Možná budete spíš koukat, co se dá z mála vytvořit.
Kusadla proti kusadlům
Jak už to u Knizii a u podobně kapesních dvojkovek bývá, pravidla nejsou vůbec složitá a hodně přístupná. Na začátku si každý zvolí jednu z barev, vezme si příslušný fix, doprostřed se složí herní deska ze tří dílů a k ní připojí desky hráčů (pozor aby oba hráči použili stejnou verzi). Bokem se připraví zásoba kostek a kartičky. Cílem téhle hry, je získat co nejvíc vítězných bodů, a to klasickým obsazováním území na principu area controlu, ale i sběrem lákavých dortíků a využíváním schopností shromážděním bedýnek. No a samozřejmě cesta k tomu vede skrze kostky a „split and choose“, tedy v překladu „rozděl a vyber“ mechanismus.
Celá hra funguje na jednoduchém principu, kdy aktivní hráč hodí kostkami, přidá k nim vrchní destičku ze zásoby a celé to rozdělí na dva díly. Druhý hráč si jednu hromádku vybere a vyhodnotí, a aktivní udělá to samé s druhou. Na kostkách mohou padnout barevná čísla (virtuální počty mravenců), které zakreslíte na místa na plánu a určují ve finále převahu v regionu, ale i symboly (bedýnky, či sílu v regionu na bodovacím lístku). Obdobně jsou na tom i kartičky, které ovšem přinášejí další speciální bonusy, jako znovuvyužití kostek, možnost zapisovat čísla i mimo ty již zapsaná (jinak musí sousedit) atd. Zkrátka je to přístupný roll and write pro dva.
Ve chvíli, kdy z plochy zmizí poslední dortík, jeden z regionů je zcela zaplněný nebo je zcela vyplněn jeden z bodovací lístků, hra končí. Následně se sečtou body získané během hry (z dortíků a schopností) a přičtou body z převah v jednotlivých regionech podle zápisů na bodovacích lístcích. No a které mravenčí království získá víc bodů, stává se králem dvorku.
Dojmy
Mám rád chytré a pěkně udělané dvojkovky, ať už je to výše zmíněný Jaipur, či Patchwork, Širé pláně, Tokaido Duo nebo třeba duelový Splendor. Vždy se jedná o takové malé velké hry, které jsou krásně vykrystalizované pro dva hráče a vůbec nic jim to neubírá na herním zážitku, ba naopak. Marabunta je hrou právě z téhle kategorie – malá velká zapisovací area control hra.
Zpracování hry je moc pěkné, líbilo se nám, jak do sebe desky zapadají, zároveň jdou krásně smazat a vše funguje a je přehledné. Samozřejmě s kompresí velikosti jde ruku v ruce i použití menších ikon, které nemusí být pro každého úplně dobře viditelné.
Area control převahové hry mívají ve dvou hráčích často problém, který je v klasikách nahrazován virtuálním třetím hráčem. Tady s tím všem nebudete mít problém, protože princip přetahování o území pomocí zakreslovaných číslic, zároveň navázaných na bodovací lístky funguje pěkně. Svůj díl na tom má samozřejmě i náhoda v podobě kostek a rozdělovací mechanismus, který před hráče často předkládá až brutálně těžké a paralyzující volby, ať už před toho kdo rozděluje, ale i kdo následně vybírá, co si vezme. Celá hra tak možná působí na jedné straně minimalisticky, ale zároveň je každý tah, každé rozhodnutí, každý úkon potřeba řádně strategicky promyslet s ohledem na dostupné možnosti, ale též kroky soupeře. O konflikt a mnoho přímé interakce zde není nouze a většinou se jedná o bratrovražedný boj do posledního dortíku anebo kousku území, plný škození a přetahování.
Ano, pokud máte s velkou a škodící interakcí problém, budete mít problém i s Marabuntou, protože tady není pro mírumilovné povahy místo a nemůžete soupeři nic nechat zadarmo.
Díky oboustrannému hernímu plánu i deskám hráčů je hra dostatečně variabilní a znovuhratelná, což ostatně zároveň ovlivňují i kostky a kartičky, které vždy nutí k jiné situační strategii a taktice. Možná bohužel se ale nikdy nevyhnete dortíků, za které je dost bodů.
Marabunta je pěkná hra pro dva, ať už pro hráče nebo nehráče, na cesty nebo domů na rychlovku před spaním. V malém balení a minimalistickém zpracování se skrývá překvapivě interakční, promyšlená a dobře fungující hra, která v mnoha ohledech potrápí vaše mozkové závity.
Hru můžete koupit na Černém rytíři zde!
Marabunta
Autor: Reiner Knizia
Vydavatelství: ADC Blackfire
Rok vydání 2024
Počet hráčů: 2
Věk: 10+
Herní doba: 30 min
Autor: Adam Vondra Vondris