Lords of Ragnarök

Hry recenze

Když se střetne svět dalekých sci-fi a bájných epických severských legend plných bohů, nestvůr i hrdinů, nastává čas na souboj pánů Ragnaröku. Postavte se do čela svých armád v cestě ke slávě a věčnosti.

Vydavatelství Albi si na začátek roku 2024 připravilo dvě opravdu velké, velké, obří hry ve spolupráci s polským vydavatelstvím Awaken Realms. V jedné se vypravíte ve vesmírné lodi ISS Vanguard ke hvězdám. Ale o tom příště. V té druhé, na kterou se spolu vrhneme dnes, se postavíte v kombinaci sci-fi a severských legend okolo vikinské mytologie v epickém, strategickém střetu. Ano, dnes budeme mluvit o monumentální hře Lords of Ragnarök, která po veleúspěšné cestě na gamefoundu zavítala v češtině i na naše stoly.

Nutno podotknout, že tahle hra je určitým pokračovatelem, následovníkem a duchovním nástupcem hry Lords of Hellas z roku 2017, která vyšla také u Albi, ale namísto severské mytologie se zaměřovala na řeckou kulturu a hrdiny. Hra to sice byla krásná, ale upřímně už se k ní nevracíme a trochu zapadla v prachu času. Přeci jen měla pár neduhů, které jí minimálně trochu srážely. Jsou na tom noví „Lordi“ lépe? Inu uvidíte.

Lords of Ragnarök jsou velkou strategickou primárně area control hrou plodného Adama Kwapińského (Lords of Hellas, Frostpunk), který o sobě hrdě prohlašuje, že má rád velké, komplexní a propracované hry. S tím se dá docela souhlasit, ale osobně bych to doplnil ještě o „pravidlově náročné“. Hra je každopádně určena pro 1-4 hráče (s rozšířením pro pět), s věkovým doporučením 14+ a herní dobou na dvě a více hodin. Hráči se stávají hrdiny severských legend a vedou své armády, budují monumenty, loví a kosí monstra, ovládají území, bojují, sbírají artefakty a zkrátka se snaží dosáhnout některé z rozličných podmínek vítězství.

 

Monumentální rozbalení

Lords of Ragnarök už od první pohledu dokazují, že jsou velkou hrou. Krabice je masivní, velká, těžká. A hlavně až po víko plná obsahu. Nádherně udělaného obsahu.

Jakmile odklopíte velké víko, čeká na vás třídění herního materiálu skládajícího se z desítek žetonů, více než 200 karet, dvojitých hráčských desek, obřího herního plánu, ale hlavně desítek neskutečně krásných a detailních figurek, ať už hrdinů či armád pro hráče, tak ale hlavně skvělých monster a obřích monumentů, které se dokonce postupně z dílů skládají na plánu. Figurky si nejen že udržují vysoký standard Awaken Realms, ale dokonce bych řekl, že se jedná o možná to nejlepší, co jsem od nich dosud držel v ruce. Zároveň se zde ale najde jedno mínus, a to je jedna z hráčských barev. Oranžová/červená, modrá a zelená? Ok. Ale když mám hru, kde mám hromadu šedých monster, proč udělám barvu čtvrtého hráče šedou? Ať se na mě nikdo nezlobí, je to prostě absolutně nelogický tah. Jasně, figurky si úplně říkají o nabarvení, ale ne každou k němu inklinuje a přehlednost dané barvy na plánu není nic moc.

Awaken Realms mají svůj osobitý styl ilustrací. A Ragnarök není výjimkou. Kombinace temnéh fantasy mytického světa a cyberpunkové sci-fi je originální, ale ve výsledku opravdu hodně povedená na všech komponentech, ať už jde o ilustrovaný oboustranný herní plán, karty, ale mezi vším vystupující karty monster. Zároveň grafika podporuje tematické zasazení hry do světa.

Samostatnou stránkou jsou pravidla. Ta by vlastně nebyla v zásadě až tak složitá – sekvence kola, výběr jedné akce v základu to nezní úplně komplikovaně. Jenže hodně pravidel má další podpravidla, podpravidýlka, výjimky, drobnosti, které lze lehce přehlédnout. Díky tomu není vůbec jednoduché do hry naskočit. Vysvětlení lehce zabere 30 min a první hry jsou skutečně dlouhé. Ostatně i lama karty jsou dokonce tři a do pravidel i tak budete nahlížet a hledat.

Ano, hru si můžete z hlediska zpracování ještě vylepšit dalšími komponenty, ale už v základu (ostatně cenovka atakuje tři tisícovky) dostáváte maximálně nabušenou krabici plnou nádherných komponent, se kterými je radost hrát a hra na stole vypadá úžasně. A samozřejmě si připravte větší stůl, není toho málo.

 

Ragnarök se blíží!

Nechci detailně rozepisovat pravidla celé hry. Bylo by to zbytečné, nudné a zdlouhavé. Ostatně na stránkách Albi jsou dostupná pravidla ke stažení. Základem všeho je snaha hráčů dosáhnout v téhle vysoce kompetitivní jednoho z možných vítězství. Ano, ve hře vedou k vítězství (tedy aspoň na papíře) čtyři cesty. V tom prvním zabíráte území, ve druhém specifická území s postavenými chrámy, v dalším arcinepřítele v podobě bosse a v posledním nastane konec světa Ragnarök a záleží jen na síle pozic kolem bájného Yggdrasilu uprostřed plánu. Takže vlastně se dá shrnout, že to je 3x area control podmínka na různý způsob a jednou způsob úplně specifický. V dojmech si ale přečtete, že je to trochu složitější.

Z herního hlediska je důležité upozornit na jednu věc, která bude možná jedním z velkých problémů hry. Tahle hra není na jedno zahrání. Ona ostatně není ani na dvě. Hra rozkvétá, ale rozkvétá postupně. První hry je dobré hrát opravdu pomalu a opatrně a s klidem, mít k tomu pravidla a lama karty a nechat do hry postupně pronikat. Učící křivka je vzestupná, rozšiřující se a hra vás odmění za opakované hraní a zkoušení nových možností, kterých nabízí desítky.

Pořád je třeba upozornit na to, že se jedná o „klasický“ strategický area control se všemi jeho klady i zápory. V průběhy hry – tedy po několika (desítek) minutovém setupu a originálním částečně náhodném rozlosování hrdinů – se hráči postupně střídají v tazích, kolových sekvencích, které ale nejsou úplně na první dobrou intuitivní. Zajímavé herně je, že nemůžete dělat tak úplně co chcete a kdy chcete, ale hráčův tah má jasně daný průběh, v několika krocích/částech (modlitba, hra za hrdinu, runy, armády), a který vrcholí zvolením tzv. zvláštní akce, což je prostě hlavní akcí tahu. V té může hráč posilovat a verbovat jednotky, posouvat své vojáky po plánu, budovat monumenty, ovládat území, léčit hrdinu, stavět chrámy, ale také bojovat s nestvůrami.

Pomocí hrdinů hráči loví nestvůry a ovládají území, armádami bojují a kontrolují části mapy, zároveň staví a bodují monumenty pro zisk bonusů. Zkrátka area control šmrncnutý s takovým lehčím rpg prvkem vývoje, rozvoje a epických skutků hrdiny.

Na krabici sice najdete 90 min, ale na to rovnou zapomeňte, protože běžná herní doba se pohybuje od dvou, ale spíše ke třem hodinám, dokud není splněna jedna z podmínek vítězství. Což je kromě Ragnaröku vlastně brutálně obtížné.

Takže jaká tahle hra je?

 

Dojmy

Lords of Ragnarök to bude mít v mnoha ohledech těžké. Ne, nejedná se o špatnou hru. Ale nejedná se ani o vynikající hru. Pojďme si to ale vysvětlit.

Zpracování hry je skvělé. Detailní, nádherně udělané figurky, krásný prokamaný vizuál tolik typický právě pro Awaken Reams. Velký herní plán s mnoha detaily a pěknou přehledností, karty, žetony, skládací monumenty. Z hlediska zpracování si hra naprosto jednoduše a jednoznačně obhajuje svou cenovku. Líbí se mi nápad s armádami s kolečky, kdy plán není zbytečně přeplněný, je toho tak akorát. Samozřejmě s množstvím komponent se blíží delší příprava, ale je to trochu daň za epické zpracování. Co ovšem pořád nedokážu pochopit je šedá barva pro jednoho z hráčů.

Hra je velká, měla by mít epická a má jasně dané téma. Je ve hře cítit? Ano. Hodně prvků je s tématem propojených, kombinace sci-fi a severské mytologie je dobře fungující. Samozřejmě by to sci-fi ani nemuselo být a severské téma by fungovalo perfektně samo o sobě, ale hra z něčeho vychází a tak chtěl vydavatel očividně ponechat původní podobu. Osobně mi to nevadí, ba naopak, i když třeba Grendel už vypadá hodně moderně. Je to ale takové příjemné zpestření, než abychom dostali „klasické“ ztvárnění Vikingů.

Hra jako taková v jádru není složitá. Dobře, komplexita je přes 3,5, ale to podle mě úplně nevyplývá z pravidel jak takových. Ano, sekvence kola/tahu není z počátku úplně intuitivní, ale pomocí lama karet se dá zvládnout. Problém je spíš v tom, že hra kromě základu obsahuje spoustu mikropravidel, takových těch fidlly odboček a výjimek, která spoustu věcí zesložiťují a strašně lehce se na ně zapomíná. A je to velká škoda, protože to hru trochu sráží a ubírá jí na lepší spádu a svižnosti. Ano, první tahy, nebo spíš první hry jsou prostě dlouhé a trpí na paralýzu, protože je toho dost co dělat a zároveň vše promyslet a vykoumat prostě není snadné.

Hra nabízí 4 podmínky vítězství. No a tady až brutálně záleží nejen na tom, jak máte hru nahranou, ale hlavně kolik hráčů se sejde u stolu. Je dobré říct, že hra funguje výborně ve všech počtech. Sice se jedná o area control, ale hra ve dvou je naprosto plnohodnotná, jen na upravené mapě. Zpět ale k podmínkám vítězství. Ve dvou se dá hrát na cokoliv. Aspoň v rámci testování se nám povedlo ukončit hru na všechny možnosti kromě Lokiho, a byť na kontrolu území dost skoro až náhodně. Jak se ale počet hráčů zvyšuje, končila drtivá většina her právě na Ragnarök, protože zejména kontrola 3 regionů byla takřka nesplnitelná. Jakmile se někdo k takové možnosti byť jen vzdáleně přiblížil, všichni se na něj vrhli. Samotnou otázkou je pak porážka Lokiho jako arcipadoucha, což se jevilo skoro nemožné a docela by mě zajímala procentuální úspěšnost ostatních.

Možnost ukončení hry na Ragnarök je ale dobře udělaná možnost, která zabraňuje nějaké větší stagnaci a vyčkávání, protože víte, že i když budou všichni hrát pozičně, konec hry stejně nastane.

Hra absolutně není na jedno dvě zahrání. Rozkvétá až po více opakovaných partiích, kde postupně zjišťujete hloubku a možnosti. Nejedná se o žádnou přímou nebo rychlou rubačku jako třeba Kemet nebo obdobně zasazený Blood Rage. V téhle hře musíte nastudování a všemu věnovat čas a úsilí a ve výsledku váš čeká spíše strategicky taktická záležitost na několik hodin.

Co mi úplně nesedělo, je pevně daná sekvence tahu. Tedy jasně dané pořadí, které nelze obejít, a které u hry svazuje ruce a osobně mám raději volnější mechanismus, který mě nechá si stanovit podmínky tahu samotnému.

Zároveň je ale příjemné, že hra obsahuje v podstatě úplné minimum náhody a dává hráčům pevně do rukou jejich strategii. Byť podmíněno tím, že situace na mapě se dynamicky a rychle mění a než se dostanete na tah, hra se hodně promění.

Úplně nechápu herní dobu na krabici, protože pod dvě hodiny se nám nepodařilo dostat ani ve dvou a přidáním dalších hráčů minuty rychle narůstají. A zároveň jakmile je u stolu více hráčů, tak díky systému tahů narůstá i čekání mezi tahy a prostoje. Hru tak rozhodně nedoporučuji, pokud rádi pospícháte a ženete kupředu. Naopak tady si to chce v klidu sednout, vyhradit si dost času a epický severský souboj si užít.

Lords of Ragnarök je vzato kolem a kolem vlastně povedená hra, a to zejména (a možná i výlučně?) pro fanoušky žánru area control, kteří hledají a chtějí velkou, epickou a poměrně hutnou hru, kterou ocení nejvíc ve chvíli, kdy jí budou hrát opakovaně a postupně proniknou do všech jejích možnosti a prvků a nechají Ragnarök rozkvést na stole. Je toho ve hře dost, je neustále co dělat, co promýšlet, nad čím taktizovat a upravovat své možnosti. Hra rozhodně nenabízí čistý herní design, najdete zde hodně mini věcí, které je třeba kontrolovat, a na jejichž vstřebání je potřeba dost času. Odměna? Ta je ve finále docela velká, protože Lords of Ragnarök jsou hrou, která vám po investování dostatečného množství času a energie nabídne velký herní zážitek, který je prostě vykoupen i neduhy a rozhodně nesedne každému. Hru ale rozhodně doporučuji minimálně vyzkoušet.

 

Hru můžete i s promo figurkou koupit přímo u Albi zde!

 

Lords of Ragnarök

Autor: Adam Kwapiński

Vydavatelství: Albi

Rok vydání: 2024

Počet hráčů: 1-4

Věk: 14+

Herní doba: 120+

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři