Potřebujete rychlou a přesto extrémně zábavnou a chytlavou hru, kterou si může zahrát takřka neomezený počet hráčů? Nemusíte hledat, protože právě pro vás, tu jsou Krycí jména!
Pták 5 – super, jedna shoda, skvělý, druhá shoda… bože jak vás napadlo zrovna tohle?! Nájemný vrah – prohráli jsme! I nějak takhle může vypadat klasická partie párty hry Krycí jména od MindoKu, za kterou stojí známý český autor Vlaada Chvátil. Jeho jméno si vybavíte asi spíš ve spojení s velkými strategickými skvosty jako Mage Knight, Galaxy Trucker nebo Through the Ages: Nový příběh civilizace, ale vězte, že v Krycích jménech opravdu předvedl svůj designérský um! Jedná se o rychlou hru, jejíž partie se vleze do cca 15 minut a hrát jí můžete ve dvou, ale klidně i v padesáti (no to možná trochu přeháním, ale opravdu horní limit v podstatě neexistuje) od 12 let (jako dá se hrát i v nižším věku, ale je to opravdu párty hra, takže na to myslete). Ve hře budete soupeřit tým proti týmu v roli tajných agentů, snažíc se odhalit všechny vaše kontakty dřív než soupeři a zároveň se vyhnout vrahovi a ideálně i přičumujícím civilistům. Pro toho, kdo hru zná, případně si jí někdy vyzkouší, jistě nebude překvapením, že získala velice prestižní ocenění Spiel des Jahres 2016 a stále je tak oblíbenou, že neustále vychází její další a další reinkarnace a varianty. My se ale dnes podíváme čistě na původní základní hru.
Už krabice, ve které hra je, vám bude jistě inklinovat klasické špionské filmy s agentem jejího veličenstva (koukáme na tebe Jamesi), neboť je na ní vyobrazena silueta elegantně oblečeného páru tajných agentů. Po rozbalení na vás čeká 16 karet agentů v červené a modré barvě (tedy po osmi pro tým), jedna karta dvojitého agenta (začínající tým je totiž vždy jiný, ale zároveň musí uhodnout o jedno jméno navíc, což autor skvěle vyřešil), jedna karta nájemného vraha a 7 kolemjdoucích čumilů (baba Kropáčková je prostě všude). Dále jedny přesýpací hodiny (tik tak, pracujeme pod tlakem), stojánek, 40 karet klíčů, ale hlavně 400 (nebo spíš 200 oboustranných) karet se jmény!
Na začátku hry se všichni rozdělí do dvou týmů po stejném (nebo adekvátním) počtu hráčů a vyberou jednoho hlavního agenta, kterým jim bude co nejlépe napovídat. Následně se náhodně vezme 25 karet se jmény a vytvoří se pole 5 x 5 karet. Vytáhne se jedna z karet klíčů a dá se do stojanu před oba hlavní agenty, tak aby na ní viděli jen oni dva, a určí se, kdo bude začínat. Ostatní si sednou naproti a hra může začít. Hlavní agent týmu na tahu má za úkol pomocí jednoho slova a jednoho poskytnout ostatním nápovědu pro co největší počet jmen na stole. Chce například popsat slova MĚSÍC, SLUNCE a HVĚZDY, a proto řekne OBLOHA: 3 – obloha je nápověda, trojka pak počet slov, s ní spojených. Jeho tým hádá a označuje postupně slova, která si myslí, že souvisí s nápovědou. Hádají buď do doby než:
- narazí na civilistu, ten je pak označen a pokračuje druhý tým
- narazí na vraha, pak okamžitě prohrávají
- narazí na agenta soupeře, ten je označen příslušnou barvou a pokračuje druhý tým
- najdou správné slovo svého týmu a hlavní agent ho označí kartou své barvy a mohou nebo nemusí pokračovat
- najdou počet slov, která určil hlavní agent, plus maximálně jedno navíc a předají tah soupeři
Týmy se takto střídají v hádání, dokud nejsou buď nalezeni všichni agenti jednoho z nich (a ten v tu chvíli vyhrává a je jedno, kdo jejich poslední jméno našel) nebo není objeven vrah, pak hra končí prohrou toho týmu, který ho našel. Největší důraz je kladen na pravidla, týkající se nápovědy, protože čeština je obecně hodně bohatý jazyk na výrazy, na slova podobná atd. Základním pravidlem je nepoužít přímo slovo ležící na stole. Pravidel je samozřejmě mnohem více a navíc už v základních pravidlech hry najdete jejich modifikace a přizpůsobení, tak abyste si hru maximálně užili. Ale věřte mi, popsat maximální počet slov a zároveň „nepřihrát“ soupeřům nebo neoznačit vraha, leckdy není nic snadného.
Hra navíc nabízí i kooperační variantu (využitelná i ve dvou), kdy hráči hrají jen za jeden tým a druhý automaticky každé kolo odhalí jednoho ze svých agentů. Výsledné skóre se pak počítá podle počtu zbývající neodhalených jmen „soupeře“. Hra je tak opravdu přístupná v jakémkoliv počtu hráčů, jak jsem psal výše.
Hra je opravdu rychlá a má spád a má mnoho okamžiků, kdy ani nedýcháte v napjetí, zda tam vrah je nebo není nebo zda se vám povedlo identifikovat poslední vaše jméno. Sám nevím, kdo má ve hře těžší pozici, zda hlavní agent týmu, který musí vážně skutečně opatrně volit slova, protože nikdy přesně neví, co se komu vybaví nebo zda je na tom hůř jeho tým, ve kterém nejen že dochází ke konfliktům mezi hráči (prostě lidi jsou vždycky problém!), ale zároveň musí hádat, co bylo tím a tím slovem myšleno. Nejednou se mi stalo, že jsem už v průběhu hry málem vztekle vyskočil, z toho, jakým směrem se vydávají myšlenky mého týmu, což se samozřejmě nesmí, hlavní agent musí zachovat kamennou tvář a nijak víc než tím jedním slovem napovídat týmu. Pokud chcete rychlou a nenáročnou párty hru, u které nejen že nebudete sami studovat pravidla půl dne, ale hlavně je nebudete vysvětlovat dalšího půl dne ostatním, jsou Krycí jména právě pro vás! Zcela zaslouženě se jedná o jednu z nejpovedenějších her, která u nás kdy vyšla. Jedinou nevýhodou je pak nutná interakce, a proto stratégům, kteří si nejradši sami umně budují svůj národ a promýšlejí každý tah bez ohledu na ostatní, hra nejspíš moc neřekne. Pro všechny ostatní tu Krycí jména jsou a zatím jsem nenarazil na místo, kde se minimálně pár partií neujalo.
Autor: Vlaada Chvátil
Vydavatelství: MindoK
Počet hráčů: 2 až moc (nebo spíš moc moc moc – trolové ze Zeměplochy by měli radost)
Věk: 12 + (ale když dáte dohromady dva mladší týmy, nic se nastane)
Herní doba : 15 min
Pořadí na Boardgamegeek: 1. párty hry, 38. celkově
Autor: Adam Vondra Vondris