Vydejte se do hlubin Hlubokého hvozdu, prozkoumávejte, bojujte a postavte se nesčetným výzvám. A hlavně finálnímu nejzákeřnějšímu zloduchovi!
Hrdinové Hlubokého hvozdu jsou žhavou novinkou vydavatelství Tlama Games, která si prošla velmi úspěšným kickstarterem, kde zaujala stovky podporovatelů svým zpracováním, vizuálem, ale i nabízenou hratelností. Ostatně právě KS prémiová produkce je na hře v mnoha ohledech znát, o tom ale dále. Ostatně nač čekat hrdinové, pojďme se vypravit přímo do hlubin hvozdu.
Zkráceně HHH jsou kooperativní dobrodružnou a zároveň i kampaňovou hrou určenou pro 1-4 hráče od 10+ a s herní dobou okolo 45 min na partii. Hráči se v rolích prapodivných hrdinů vydávají po tajemných stezkách Hlubokého hvozdu, kde prozkoumávají, bojují s příšerami a připravují se na střet s finálním bossem/zloducha. Cesta lesem je trnitá a plná nebezpečí a tak musí hrdinové cestou sbírat předměty a vybavení a řádně se připravit. Zkrátka klasické hrdinské dobrodružství.
Výbava každého hrdiny
Na hře mě hned na první pohled příjemně překvapila její velikost. Vše je totiž sbaleno v menším čtvercovém boxu s líbivou ilustrací. Upřímně osobně už jsem docela unavený z velkých krabic z kickstarteru, a tohle je příjemná změna. Víku pak dominuje ústřední čtveřice hrdinů.
Pod víkem najdete v přehledném a skvěle zpracovaném insertu pěknou hromadu komponent v líbivé pohádkově fantasy grafice.
Hrdinové dominují zpracování hry i uvnitř, kdy jsou ztvárněni čtyřmi dřevěnými figurkami s potiskem a jejich deskami se stupnicemi životů či sfér (platidlo).
Asi nikoho nepřekvapí, že se musí vyloupat hromádka žetonů, ale také čtvercových mapových dílků. Ty jsou všechny velmi kvalitní a přehledné na stole působí tím správným fantasy dojmem temného lesa. Kromě toho si musíte vyloupat i žetony příšer pěti druhů.
Dále najdete ve hře řadu karet reprezentujících nejen zloduchy (finální bossové), ale i předměty, schopnosti hrdinů či události.
Vše je doplněno o kostky, které jsou ve hře ústřední herní mechanikou. O tom ale dále.
Celkově je zpracování hry velmi pěkné. Osobně se mi velmi líbí grafická stránka a použitý styl, který je někde na pomezí fantasy a pohádek a evokuje ve mně třeba Mijazakiho filmy. Velkým plusem je funkční a dobře udělaný insert, kde má vše své místo a hru do něj skvělé rozložíte. Hra na stole vypadá parádně a přiláká ke hraní i mladší hráče. Ostatně hledá se primárně o rodinou hru na hrdiny, a jako taková funguje dobře. S čím jsem bojoval, jsou pravidla. Minimálně z počátku máte pocit, že na něco zapomínáte, věci dohledáváte, ne vše je zcela jasné. Jakmile do hry proniknete, zjistíte, že funguje plynule a pěkně, ale z počátku to trvá. Možná je lepší se rovnou podívat na šikovný video návod a teprve následně si přečíst knihu pravidel. Je to škoda, protože hra jinak není špatná nebo složitá, ale dokážu si lehce představit, že styl pravidel méně zkušené hráče odradí.
Zbraně do ruky a hluboko do hvozdu
Příprava hry je vlastně docela snadná. Každý hráč si vybere hrdinu, dostane jeho desku a kartu schopností s figurkou a umístí ukazatele na 5 životů a 0 sfér. Následně se umístí počáteční deska hvozdu, připraví se zásoba desek hvozdu a k ní se zamíchají a připraví příšery, předměty, události a zloduši. Případně jsou ve hře rovnou dvě minirozšíření jeskyně a hostinec, které se lehce zařadí do hry. Důležité je upozornit, že hru lze hrát jako jednorázové dobrodružství nebo jako kampaň o pěti částech (i ty jdou hrát samostatně), kdy na sebe jednotlivé hry navazují a mají speciální pravidla.
V kostce lze říct, že se hráči střídají v tazích skládajících se ze dvou částí. Respektive se hraje na kola, která mají dvě fáze, a v nich postupně vždy každý hráč odehraje svou část.
První fází je průzkum, kdy se rozrůstá herní mapa přikládáním nových dílků za každého hráče. To není žádná věda. Hráč vezme dílek a podle pár pravidel ho přiloží k existujícímu hernímu plánu.
Poté následuje fáze druhá – dobrodružství. V této části postupně každý hráč odehraje svůj tah. Na jeho počátku aktivní hráč hodí čtveřicí kostek a přiřadí je dle jejich hodnot akcím na desce svého hrdiny. Zde je to taková klasika – pohyb, soustředění, vykonání zvláštní akce a vyvolání. Pohyb je asi jasný. Soustředění slouží k získání sféry (platidla), kterou můžete nakupovat, přehazovat či vylepšovat schopnosti. Zvláštní akce příslušejí každému hrdinovi podle jeho zaměření/stylu a vyvolání je pak zisk dodatečné kostky pro boj. Boj samotný pak není nijak složitý, k jeho vyhodnocení slouží kostky, kdy jejich počet si lze různě vylepšovat, ať už vybavením či akcí soustředění a je podstatné přehodit staty příšery, na kterou útočíte. Podobné je to i se zloduchy, i když ti jsou logicky těžší na poražení.
V hodně hrubé kostce je to vše. Cílem hry je porazit zloducha a zbavit se tak finální hrozby a tím společně zvítězit.
Hra je hodně variabilní, kdy kromě výše zmíněných minirozšíření obsahuje též různé úrovně obtížnosti, ale i třeba speciální schopnosti pro zloduchy.
Samozřejmě lze hru hrát i sólo, kdy platí pravidla pro hru dvou hráčů a musíte ovládat dvě postavy zároveň.
Dojmy
Hrdinové Hlubokého hvozdu lze ve shrnutí označit jako přístupné rodinné dobrodružné RPG. Že vám to něco připomíná? Ano, hra je totiž na podobné úrovni (nikoli stejné), jako dva velcí konkurenti a to Karak a Kroniky Avelu. Nechci hry hodnotit přímo proti sobě, protože každá má svůj styl a směr a jde si svou cestou. Lze je seřadit podle obtížnosti, kdy jsou Hrdinové takový zlatý střed a ideální hra právě po Karaku, pokud už je pro vás a vaše děti příliš snadný. A oproti Kronikám nám hra u stolu přišla subjektivně volnější, kdy tolik netlačí na pilu a dovoluje hráčům se rozkoukat a více volně prozkoumat a zároveň není tak obtížná na strategičtější myšlení. Zkrátka každá z této trojice je jiná.
Líbí se mi herní zpracování, ať už se jedná o kvalitní žetony, mapové dílky či velmi hezky udělané figurky, ale také insert a grafika. Pravidla by mohla být napsána lépe a přístupněji a po prvním přečtení a při prvním hraní budete minimálně z počátku tápat a dohledávat, což je škoda a ideální by byl hned z počátku plynulejší průběh hry.
Líbí se mi velká variabilita a znovuhratelnost celé hry, která je dostatečně vysoká, aby i při opakovaném hraní byla hra stále jiná, což je způsobeno nejen množstvím možností a doplňků, ale i náhodou.
A to je naopak do jisté míry neduh hry. Náhoda. Ano, kostky jsou dominantní, ale s tím je prostě třeba počítat a na souboje se připravit. Těžko nad hrou lámat hůl jen z důvodu, že neporazíte příšeru, když na ní jdete bez základní výbavy. Nikdo nebyl hrdinou hned při vstupu do lesa. Navíc s náhodou a kostkami lze pracovat vybavením, soustředěním či přehozy. Ne vždy se poštěstí, ale lze tomu jít naproti.
Hra rozhodně není hloupá a nutí od počátku hrát opatrně a takticky. Minimálně z počátku se vyplatí postupovat opatrně a ve skupině, kdy si hrdinové vzájemně pomůžou ve svém snažení. Hra je zkrátka kooperativní a na nějaké „banzai“ útoky zde není místo.
Herní doba je nastavena tak akorát. Nevleče se, do svého finále dojde tak akorát v tom nejlepším, když už získáte nějaké ty zkušenosti a vybavení a jste připraveni utkat se v nelehkém boji s bossem. Ten není ani při maximálně snaze žádné ořezávátko a ne vždy skončí souboj úspěchem.
Ideální počet hráčů se jeví 2-3, kdy hra nejlépe odsýpá a ideálně funguje kooperativní prvek. V plném počtu už se o něco prodlužuje čekání. V sólu je to takový light dungeon crawler, kdy většinou skončíte s postupem obou hrdinů neustále bok po boku.
Herně hra není složitá a podle mě jí zvládnou i hráči mladší, než je doporučený věk. Překážkou je ovšem větší množství textu, se kterým jim musíte pomoci.
Velmi příjemná je kampaň, která hru jako celek posunuje o kus dál a dělá z ní komplexnější zábavu a dobrodružství.
Hrdinové Hlubokého hvozdu jsou rodinným RPG, které musíte zkrátka brát jako takovou oddechovku a nehledat ve hře nic zbytečně hlubokého a složité. Jako zábava pro celou rodinu a dětské dobrodruhy za dozoru staršího mentora fungují parádně. Tedy hned poté co se prokoušete pravidly. Hra není bez chyb a zejména zkušenější hráči her na hrdiny narazí na omezení, která jim nebudou úplně po chuti. Jak ale říkám, je stále třeba myslet na to, že tahle hra se řadí po bok výše uvedených a nejedná se o komplexní RPG, ale zkrátka o rodinou zábavu v pěkném grafickém hávu. A jako taková funguje skvěle.
Hru můžete koupit se slevou u Tlama Games zde!
Hrdinové Hlubokého hvozdu
Autor: Geoffrey Wood
Vydavatelství: Tlama Games
Rok vydání: 2023
Počet hráčů: 1-4
Věk: 10+
Herní doba: 45 min
Autor: Adam Vondra Vondris