Heroes of Might & Magic III – Bašta

Hry recenze

Válka se nemění a ani nikdy nekončí. Elfové a trpaslíci AvLee by rádi žili v míru a poklidu, ale i oni si musí krví a železem vydobýt své místo na Antagarichu!

O samotné hře Heroes of Might & Magic III: The Board game, o tom, že k ní Xzone nedávno vydalo pětici rozšíření, i o tom, že si tuhle masivní deskovku musíte vyzkoušet, zejména pokud máte rádi původní předlohu nebo zkrátka fantasy hraní na hrdiny, jsem toho už napsal hodně. Ať už v článku a recenzi základní hry nebo v samostatném příspěvku zaměřujícím se na ikonické Peklo. A platí to stále, protože tohle hra, která vás doslova přenese v čase do let minulých, ale i prostoru do fantasy světa Antagarichu plného mocné magie, rytířů, bájných tvorů i nekončících válek a šarvátek mezi hrdiny. No a víte co? Je čas na další krabici!

Po děsivém Peklu se tentokráte přesouváme do zcela jiných sfér, a to do království mystických tvorů, trpaslíku a elfů, zemí AvLee pod hrdým názvem Bašta. A ano, dojde i na draky.

Frakční rozšíření jsou podle mého pro deskové Heroes opravdu důležitá. Obsahují totiž zásadní zvýšení variability a možností, ať už právě novou frakcí, se kterou jde ruku v ruce možnost hraní ve čtyřech, ale i doplnění a rozšíření stávajícího obsahu, či další zcela nové prvky jako zde přítomné válečné stroje. Ano, deskovka Heroes je masivní, a i když jsem sám sobě zkoušel tvrdit, že mi stačí doma základ, tak opak je pravdou a tahle hra je takový malý životní styl, který se vyplatí mít kompletní, podobně jako třeba Euthii nebo Mage Knight. A klidně si troufnu říct, že pokud mít doma jednu velkou rozlehlou a i trochu přeprodukovanou deskovou hru na hrdiny, ve které můžete utopit hodiny času, ale zároveň vás neutopí ve složitostech, měla by to být právě tato.

Tak a teď na tu Baštu!

 

Co vás čeká?

Bašta přichází v tradiční čtvercové krabici s ikonickým zlatým drakem na víku. Otevření téhle bedny je jako otevírat truhlu s pokladem. Osobně se hrozně těším na každou expanzi a odhalování toho, co obsahuje.

V první řadě je tu kniha misí. Ta obsahuje tradičně souhrn komponent, úvod do pozadí frakce, ale i vysvětlení nových prvků jako je mód aliance aka hra 2 vs. 2, při kterém hráči spolupracují v honbě za vítězstvím proti soupeřícímu týmu, nové scénáře pro střet a celou sólovou kampaň pro Baštu. Ta je mimochodem strašně hezky udělaná a její hraní jsem si nesmírně užil od začátku do konce. Ale možná je to tím, že vždy tíhnu k elfům. Co se nových herních prvků týká, najdete zde trvalé karty, které zůstávají ve hře, nové dílky mapy s novými lokacemi, ale hlavně válečné stroje, které promlouvají do nelítostných bitev stejně jako v předloze.

Hodně se mi líbí, že každé rozšíření přináší nové scénáře, ať už pro střet, sólo, tak ale i pro alianční hru, takže rozhodně hrajete jinou hru, než v případě předešlého Pekla. Ostatně hra nabízí tolik možností a variability, že si můžete vymyslet desítky a stovky vlastních příběhů a scénářů, záleží jen na vaší fantazii.

Bašta – frakce elfů, trpaslíků, ale i mystických bytostí a elfů. K té zde dostanete kompletní sadu komponent od desek hrdinů, přes město a frakční figurky a figurky hrdinů, až po sady karet a akrylové označovače. Figurky, ač musím znovu říct, že herně vlastně nejsou podstatné, jsou naprosto famózní. Detailní, v dynamických pozicích, s pěkně udělanými podstavci. Prvních pár desítek minut po otevření se budete kochat jen jimi. A ano, prim mezi nimi hraje drak, epická velká figura, která po namalování ještě více vynikne a bude drtit soupeře na bitevním poli.

Příběh kampaně? Elfští lordi byli podle zavražděni a je na vás odhalit, co a hlavně kdo za jejich skonem stojí a vykonat nekompromisní pomstu v roli Gem a Gelua. Tři postupné scénáře pěkně dávkující hratelnost i příběh. Ne, nejedná se sice o epické vyprávění jako třeba Tainted Grail, ale i tak vás příběh a hratelnost u hraní pohltí a donutí dojít až do konce. Přece nepřítele nenecháte, aby ničil hrdé državy Bašty?

 

Dojmy

Pokud patříte mezi hráče, kteří se vyhýbají crowfundingovým kampaním, ale zároveň se vám líbil základ Heroes of Might & Magic III na stole, pak je pro vás vydání rozšíření určitě skvělou zprávou. A je jedno, zda se jedná o Peklo, Pevnost či právě Baštu, ono totiž každé přináší skvělé prvky, a vůbec nejde jen o novou propracovanou a asymetrickou frakci, ale i ty menší nenápadné věci okolo jako třeba zde nové karty hvězdáře, válečné stroje, nové dovednosti či i jen mapové dílky. S každou frakcí a její krabicí skvěle narůstá variabilita a znovuhratelnost hry.

Ano, při hraní je to v zásadě stále stejné, on základ jako takový se nemění, pořád putujete po mapě, sbíráte zdroje, těžíte, vyměňujete, stavíte armádu a město a střetáváte se v bitvách, ale každá frakce přináší jiný styl hraní, své vlastní prvky a úpravy a odlišný přístup ke hraní. A čím víc jich máte, tím lépe.

Ano, každá nová frakce je poctou fanouškům a cílí na milovníky hry. Samozřejmě si užijete hodiny zábavy i jen se základní krabicí, ale já si rád občas zahraju kampaňové sólo a příběh a hraní v Baště jsem si osobně hodně užil. Je to i tím, že právě Bašta je mou oblíbenou frakcí, ale i to jakým způsobem vás zapojí do celého příběhu a jeho průběhu.

Stále více narážím na jeden neduh celé hry, a to je rozdělení pravidel do sešitů. A navíc ne úplně krátkých. Docela mi zde chybí jedna velká ucelaná kniha pravidel nebo aspoň ucelený přehled všech míst a lokací na mapě, protože hledat jednou v základu, jednou v pekle a jednou v baště, a to vše u jedné jediné partie, nebo spíš klidně během jednoho kola hry, to už dokáže celou partii prodloužit.

Ostatně asi je všem jasné, že Heroes nejsou krátká hra a když se ve dvou dostanete na dvě hodiny, je to skoro sláva. Jenže téhle hře to tak nějak odpustíte, protože se celou dobu bavíte (nebo nebavíte, ale pak prostě hra není pro vás). Pro mě je tahle deskovka, i její expanze, prostě celovečerní záležitost nebo klidně hra na upršené odpoledne, kdy si sednete a prostě hrajete.

Nové prvky, ať už mapa, karty, válečné stroje nebo trvalé efekty, hru příjemně variují a přidávají na nových možnostech a herních style. Zároveň máte zase o kus větší možnost vlastní tvorby nebo využití komunitních scénářů.

Bašta je frakce zábavná na hraní, která v sobě kombinuje úctu k přírodě a její sílu, stejně jako důmyslnou obranu, ale i silnou útočnou sílu, se kterou si není radno zahrávat.

Nová frakce, bájný vílí drak, válečné stroje, regionální dílky AvLee plné života, ale přenádherné figurky a příjemná kampaň. Bašta toho nabízí skutečně hodně k prozkoumání a pro mě se stává zatím nejlepším rozšířením pro hru.

 

Rozšíření můžete koupit přímo u Xzone zde!

 

Heroes of Might & Magic III – Bašta

Rok vydání: 2025

Počet hráčů: 1-4

Věk: 14+

Herní doba: 120+ min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři