God of War: Karetní hra

Hry recenze

Ragnarök se blíží. Konec světa jak ho známe. je na spadnutí. Vydejte se v kůži Kratose, jeho syna a spolubojovníků změnit osud do říší severských legend. Buď zvítězíte nebo budete strženi monstry do pekel.

Deskových her na motivy různých licencí v poslední době vychází víc než dost. Jenže zatímco na adaptace komiksových hrdinů Marvelu, fantasy světa Pána prstenů od J. R. R. Tolkiena nebo Lucasovu space operu Star Wars jsme již zvyklí, mnohem častěji teď vydavatelé a designéři přistupují k přepracování nebo využití licencí počítačových a konzolových her. „Figurkáři“ z CMON se zaměřily na exkluzivní playstationové hry, kdy nejdřív jsme tu měli karetní Bloodborn, brzy nás čeká figurkovka ze stejného světa a koncem loňského roku jsme ve spolupráci s ADC Blackfire na české stoly dostaly i karetní verzi známé rubačky God of War s jejím ikonickým hrdinou Kratosem v hlavní roli. Ostatně povídání o celé sérii God of War kousek níže.

 

Autoři hry Fel Barros a Alex Olteanu připravili kooperativní karetní deskoherní dobrodružství pro 1-4 hráče od 14 let s herní dobou pohybující se zhruba okolo 30 min na scénu. Každý z hráčů se ujme jedné z připravených postav – Kratose, jeho syna Atrea, hrdinky Freyi nebo bratrů Brok a Sindri – a společným úkolem všech je projít napříč scénami, která jsou vždy vytvořená z předem daných karet, obsahujících nepřátele, úkoly a sérii výzev s cílem utkat se na poslední scéně s finálním bossem a zastavit strašlivý Ragnarök. Hráči buď mohou změnit osud a odvrátit zkázu nebo podlehnout a nechat svět shořet. A z čeho se hra skládá, jak čelit výzvě a jak si hra stojí? 

 

Karty v digitální grafice

Celá hra v sobě nezapře inspiraci digitální sérií. Vždyť se taky na grafickém designu podílelo studio Santa Monica Studio, které stojí právě za předlohou. Někomu se to líbí, někomu ne. Osobně patřím do první skupiny, ale je to asi i tím, že už sérii hraju v digitální formě od prvního dílu a mám jí rád.

Už z víka krabice na nás nemůže shlížet nikdo jiný, než titulní hrdina Kratos se svým synem. Po otevření asi nikoho nepřekvapí hlavně velká hromada karet rozdělených do několika druhů. Jako hlavní slouží 92 karet scén rozdělených do deseti celků. Scény slouží po vyložení na stůl jako takový herní plán, na kterém se vše odehrává, a se kterým hráči postupně při svém postupu interagují. Každá scéna má svůj vlastní cíl a úkoly, které musí hráči splnit, aby zvítězili a posunuli se dál. Ke každé scéně je zároveň karta úkolů (6 pro normální část a 4 pro finále), stanovující podmínky dané scény.

Hromadu karet doplňují hlavně startovní karty pro hrdiny (70 – 14 na hráče) a karty vylepšení (88), kterými zlepšujete v průběhu hry svůj balíček. A taky samozřejmě nějaké ty karty negativních stavů (20), které vám naopak snažení ztěžují.

Co asi mnohé překvapí je to, že figurky hrdinů jsou „pouze“ kartónové a ne jak jsme u CMON zvyklí z plastu. Všichni víme, že krásné a kvalitní figurky toto vydavatelství vytváří a jejich absence trochu zamrzí, ač samozřejmě obsažené zpracování funguje zcela bez problému. Samotné figurky doplňují přehledné velké desky hrdinů se statistikami a zvláštními schopnostmi.

Celou hru doplňuje hromada kartónových žetonů na určování statistik jako zranění, zuřivosti, limitu ruky nebo smrti. A ano, abych nezapomněl, je tu i moje „oblíbená“ kostka.

Každopádně kvalitě komponent není co vytknout. Grafický design hry je zkrátka podmíněn digitální verzi, ze které hra vychází. Vše ovšem působí graficky moc hezky a přehledně, což je hlavní a scény na stole vytvářejí unikátní obrazy. Figurky by zde být mohly, ale jejich absence není překážkou, spíš jen drobným postesknutím. Velkým plusem je přehledný a funkčně udělaný plastový insert, do kterého si všechny komponenty rozdělíte.

 

Bojem proti zkáze

Na začátku partie si každý hráč vezme základní sadu pro hru – desku vybraného hrdiny, figurku ve stojánku, startovní karty a žeton zuřivosti, který si dá na políčko nula. V následujícím kroku vezme jeden z hráčů sadu karet úkolů, zamíchá jí a do tvaru obrácené pyramidy tři náhodně vyloží (dolu jednu, nad ní dvě). Nad ně pak ještě přidá tři náhodné karty bossů. Nejspodnější osamocená karta určí zahajovací scénu, která se do dvou řad z připravených karet vyloží, tak aby vytvořila jednolitý obraz a zároveň jakýsi hrací plán, po kterém se hráči pohybují se svými hrdiny, interaktují s okolím a bojují. Zbytek žetonů a karet se zatím položí stranou do společné zásoby. A vzhůru pro Ragnaröku!

Celé herní sezení se skládá ze tří scén – tedy ze dvou úkolů a jednoho závěrečného bosse. Každá ze scén je hrána na kola, která se dělí na 4 části:

1. Příprava – v té dochází k doplnění ruky hráčů do limitu karet

2. Aktivace – hlavní část hry, kterou si popíšeme níže

3. Extra aktivace scény – další aktivace scény (první se provádí v kroku dvě, viz dále)

4. Vylepšení – v této části si mohou hráči vylepšit své karetní balíčky o lepší karty

Nejzásadnější část celé hry tkví logicky v části druhé, tedy v aktivaci. Ta se dělí dále pro každého hráče na dvě části – aktivaci hrdiny a aktivaci scény. Jako první je tedy na tahu hrdina a jeho hráč může v libovolném pořadí provést tyto akce:

1. Přesunout se – pod každým sloupcem karet scény jsou dvě volná místa a hrdina na tahu se může přesunut na libovolné volné místo, případně si vyměnit pozici z přední na zadní a opačně. Pořadí hrdinů má význam např. při boj – zkrátka první je ve větším nebezpečí.

2. Zahrát kartu akce – nejčastější akcí hrdinů při hraní je samozřejmě boj podobně jako v digitální předlohy (rubačka se nezapře), který je řešený pomocí kombinace karet pro určení síly útoku a hodu kostkou řešícím obranu

3. Použít schopnost Zuřivost – každý z hrdinů má svou jedinečnou schopnost, kterou lze aktivovat ve chvíli, kdy ukazatel zuřivosti ukazuje maximum

4. Interaktovat se scénou – podobně jako boj je interakce řešena kartami – musíte zahrát karty se shodnými symboly, jako se nacházejí na kartě scény, kterou chcete použít

Ve chvíli kdy hráč na tahu zahraje všechny dostupné a chtěnéakce, přichází na řadu aktivace scény. Hráč vezme vrchní kartu z balíčku vylepšení a položí jí vedle scény. Následně se aktivují všechny části scény se shodnou runou, jakou má právě otočená karta. Co se stane je různé – někdy zaútočí nepřátelé na scéně, někdy se pozmění pravidla, může dojít k otočení karet scény atd. Zkrátka scéna jako taková je takový živelný organismus, který se mění a hraje si s hrdiny. 

A aby toho nebylo málo, scéna se po tahu všech hráčů aktivuje stejným způsobem ještě jednou!

Poslední částí kola je vylepšení, kdy si mohou hráči rozebrat karty, které předtím aktivovali scénu a vylepšit s nimi svůj balík. Nebo si nemusí vzít žádnou a naopak odhozením vyfiltrovat svůj balík.

A takto podobně hráči postupují hrou, bojují a interaktují se scénou dokud nedokončí daný úkol, který je dán na kartě úkolu/scény a postupují k další scéně z pyramidy a následně k jednomu ze tří bossů – tedy aby bylo jasno, pyramidu sice tvoří 6 karet úkolů (3 běžné a 3 finální), ale vždy hrajete 3. zajímavým prvkem je, že nevybrané úkoly/scény vám nějakým způsobem ztíží a znepříjemní hru.

Hráči hru buď společně vyhrají a zabrání Ragnaröku nebo jsou nepřáteli zašlapáni do prachu a prohrají.

 

Sympatická karetka s problémy

God of War je v podstatě povedeným a originálním kooperativním deck-buildingem doplněným o množství jiných mechanismů, jako je pohyb figurek nebo herní plán složený z karet a tvořící jednu velkou scénu. Bohužel ale zajímavost a celý koncept hry sráží pár „ale“.

V první řadě jsou mínusem celé hry pravidla. Nechápejte mě špatně, hru z nich pochopíte, ale při samotném hraní vyvstane řada neřešených situací a vy se nedočtete co dělat a jak správně hrát. Asi jako byste k Marvel Champions dostali jen základní přehled, ale už se zapomnělo na kompletní knihu pravidel. Celé to pak působí trochu nedotaženě. A je to škoda a obecně trochu nešvar her poslední doby – vždyť se podívejte na boardgamegeek, kde má v podstatě každá nová hra desítky dotazů na pravidla. Možná by se nad tím autoři a vydavatelé mohli trochu zamyslet.

S pravidly souvisí i chyba ze strany CMON, kterou bohužel neměli v Blackfiru šanci odhalit a díky níž jsou špatně dvě karty scén a úkoly jsou díky tomu nehratelné. Takže pozor na to a stáhněte si opravu dostupnou na zatrolenkách zde nebo na stránkách Blackfire zde.

Poslední výtka se týká obsažených úkolů a s nimi souvisejících scén. Ty totiž trpí jistou nevyrovnaností v obtížnosti a zábavě. A také jejich počet – tedy 10 – sice nabízí znovuhratelnost, ale jakmile si všemi projdete, nemáte moc chuť se do hry hned vracet. Tohle samozřejmě budou pravděpodobně řešit rozšíření, ale nikdo aktuálně neví, zda budou nebo zda následně vyjdou česky. Na druhou stranu to je daň za příběhový podtext hry a neduh, který vás čeká u každého podobného titulu, a je jedno zda se jedná o „menší“ God of War nebo třeba monstrózní Gloomhaven.

Teď ale k plusům. Moc se mi líbil systém scén s otáčením karet, který působí svěže a nově. Navíc každá scéna tvoří hezký celistvý obraz. Stejně tak dobře funguje i systém výběru úkolů napříč pyramidou a postih z nevybraného aktu.

Dalším pozitivem na hře je, že ač se jedná v podstatě o atmosferický ameritrash, je zde minimum náhody. Díky karetnímu systému máte celý průběh partie ve svých rukách a záleží na vašich rozhodnutích. Tedy snad jen kromě hodu „obranou“ kostkou při boji. Ale i to lze kartami minimalizovat. Z hledisky taktizování a strategie tak hra nabízí velké množství možností.

Celkové zpracování hry je, jak jsme u CMON zvyklí, na vysoké úrovni. Krabice je plná obsahu a poměr cena/výkon je víc než nadprůměrný. Navíc grafika z digitální předlohy snad nikoho neurazí. Nebo alespoň u nás jsme nikoho nenašli a byli jsme s celým temně laděným ztvárněním spokojeni.

God of War je možná trochu překvapivě velmi povedenou, řádně temnou, taktickou a originální adaptací slavné digitální předlohy. Ano, výše uvedené chyby celkový dojem určitě sráží dolů, ale přesto je celkovým dojem ze hry pozitivní. Celý systém a mechanismy hry působí svěžím a originálním dojmem - zkrátka chytrý deck-building s využitím figurek a proměnlivého herního plánu s otáčením karet. God of War tak ve výsledku zaujme a potěší nejen znalce a milovníky předlohy, ale i klasické deskohráče, kteří hledají něco nového a originálního a za minimálně za vyzkoušení tak rozhodně stojí. Jen pozor na chybky na kartách a nedotažená pravidla. Ale už vzhůru společně proti konci světa!

 

Více na hraj.cz

 

God of War: Karetní hra

Autoři: Fel Barros a Alex Olteanu

Vydavatelství: ADC Blackfire

Rok vydání: 2019

Počet hráčů: 1-4

Věk: 14+

Herní doba 30 min na scénu (90-120 minut na celou hru, pokud nezemřete dřív)

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři