Karetní výprava do temného světa H. P. Lovecrafta se konečně dočkala českého vydání, a tak nikdy nebyla lepší chvíle na výpravu do světa hrůz a děsivých tajemství.
Arkham Horror: Karetní hra vyšla jako kooperativní dobrodružství poprvé již v roce 2016 pod hlavičkou známého vydavatelství Fantasy Flight Games a jednalo se o jejich další příspěvek do systému LCG, tedy karetní hry, která je pravidelně rozvíjena rozšířeními a expanzemi a hráčům doslova žije pod rukama. Od té doby uplynulo mnoho let a původní box byl rozšířen desítkami rozšíření, scénářů a větších či menších boxů. Hra se těšila a těší velké oblibě, a o nový obsah tedy nebyla nouze. Jenže systém malých „packů“ nebyl úplně šťastný a tak bylo v roce 2021 rozhodnuto o restartu hry. Místo původního základního boxu byl vydán tzv. Revised Core set, který přidal karty pro hráče a umožňuje už v základním provedení hrát hru až ve 4 hráčích. V novém formátu pak začali vycházet i rozšíření, kdy celá kampaň (několik na sebe navazujících částí příběhu) vychází ve dvou velkých krabicích, rozdělených na karty pro hráče a karty dobrodružství/kampaně. No a i když se to dlouho zdálo víc než nepravděpodobné, došlo k vydání právě základní krabice i v českém jazyce, díky vydavatelství ADC Blackfire. Tak pojďme na něj.
Living Card Game – jedná se o označení karetní her, ke kterým v (ne)pravidelných intervalech vycházejí rozšíření, které hru rozšiřují, doplňují a hráči díky nim mohou doslova „žít“. V případě Arkhamu se v původním konceptu jednalo o větší deluxe boxy, na které navazovali menší balíčky, a vše dohromady pak tvořilo jednu příběhovou kampaň. V novém formátu pak vycházejí box po dvou – jeden scénářový a jeden s kartami pro hráče.
Arkham Horror: Karetní hra je kooperativní dobrodružství umístěné do světa příběhů mistra hororu H. P. Lovecrafta a stojí za ním dvojice Nate French a MJ Newman. Hra je v základním Revised boxu určena pro 1-4 hráče s věkovým doporučením 14+ a herní dobou pohybující se okolo 60-90 min na jednu partii a v případě kampaně, tedy navazujících dobrodružství na několik (desítek) hodin. Hráči se v roli vyšetřovatelů snaží projít příběhem, rozkrýt prastaré zlo a tajemství, překazit zlověstné plány a nepřijít o poslední zbytky příčetnosti.
Moře zla a karet
V možná až příliš velké krabici – ano, počítá s uskladněním rozšíření a obalenými kartami, a kterou zdobí povedená ilustrace vyšetřovatelů bojujících se zlem, najdete v první řadě hned tři sešity pravidel. Respektive jeden průvodce hrou pro snadné naučení, jeden kompletní přehled pravidel a jednu knihu kampaně určené pro základní sadu s název Fanatikova noc.
Pod nim pak chapadla Cthulhu přináší dvě plata žetonů, které jsou velmi dobře tematicky udělané a z kvalitního kartónu. Pokud si snad chcete zážitek ještě vylepšit, můžete si na žetony chaosu, které zde slouží místo kostky, pořídit plastová pouzdra na mince. A ano, v balení najdete na losování i velmi příjemný černý sáček.
Pod žetony už naleznete to hlavní – více než 350 hracích karet. Ty jsou rozděleny mezi karty pro hráče a karty scénářů. Musím zde tvůrce pochválit v tom, že základní sada je navržena rovnou k rychlému naskočení do hry. V pravidlech najdete dobře sestavené herní balíčky vyšetřovatelů, které jsou zároveň i samostatně celé zabaleny. Před první hrou tedy v podstatě jen stačí přečíst základní pravidla a rozbalit vyšetřovatele a první scénář a vzhůru do zkoušení hry. Dále musím pochválit grafickou stránku karet, protože ta je zkrátka skvělá a všechny karty výborně dotvářejí atmosféru hry na stole. O kvalitě karet asi nemá cenu nic zmiňovat, ta je u společnosti Fantasy Flight Games (tvůrce hry) tradičně velmi dobrá a zde tomu není jinak. Samozřejmě lze karty obalit klasickými průhlednými obaly.
Celkově je zpracování karetního Arkhamu velmi povedené. Kvalitní žetony i karty, přehledná a srozumitelná pravidla. Samozřejmě po otevření působí hra trochu prázdně, ale jak jsem už naznačoval výše, LCG koncept si žádá hromadu rozšíření, a ty musíte mít kam dát.
Vyšetřovatelé vs. Zlo, aneb o co jde
Ač základní herní koncept hry a ani pravidla nejsou zvlášť složitá, hraní jako takové úplně snadné není. Je to způsobeno jednak tím, že hra není designována jako žádná odpočinková procházka jarním sadem, ale také třeba množstvím klíčových slov na kartách.
Celá hra stojí na koncept příběhového kooperativního hraní a kampaních, které propojují jednotlivé dobrodružství ve větší tematické celky, v čemž hra naprosto exceluje.
Hru lze dle mého názoru rozdělit na několik herních částí. Tou první je stavění herních balíčků, druhou hraní jednotlivých her a třetí příběhové hraní kampaní.
Ano, Arkham Horror: Karetní hra obsahuje prvek deck-buildingu. Každý hráč má ve hře svůj vlastní herní balík, který je reprezentován jedním z vyšetřovatelů (v základní hře jich je pět) a k němu navázaných karet, kdy vyšetřovatel vždy může používat karty dvou barev, karty neutrální, a to vše musí být doplněno jedním osobním předmětem a kartami negativními, které postihují hráčovi snahy. Balík nejen že si připravíte před hrou (byť v základu vlastně stačí jen vytáhnout jeden z předpřipravených), ale zároveň ho můžete v průběhu kampaně vylepšovat a upravovat. Máte tak skutečně pocit, že hrdina reprezentuje vás a vaše snažení a jste s ním spojeni.
Druhou herní částí jsou jednotlivé hry. Ty jsou reprezentovány jednotlivými scénáři a samozřejmě je lze hrát i samostatně (což ovšem nedává na první dobrou úplně smysl). Před hrou si každý hráč vezme jednoho vyšetřovatele a jeho karty a připraví se zvolený scénář, a to z předem daných herních karet. Příprava je trochu složitější, protože se musí připravit několik věcí – karty aktů vyprávějící příběh, které hráči plní a prochází jimi, karty agendy, které naopak zaplňuje zlo a ztrpčují vyšetřovatelům život, herní oblasti, po kterých hráči putují, a které v podstatě nahrazují nějaký herní plán a karty setkání, které se postupně objevují v průběhu hry. Případně si ještě daný scénář řekne další specifické podmínky.
Hráči se následně v průběhu několika kol snaží úspěšně projít scénáře dřív, než je pohltí šílenství a zlo, přičemž každé kolo se skládá ze čtyř fází, ve kterých postupně hráči využívají své schopnosti a vyšetřují, cestují, bojují a zkrátka se snaží přežít a vyhrát úspěšným projitím scénáře a hra se jim v tom všemi možnými prostředky snaží zabránit, a to jak aktivním házením klacků (čtěte příšer) pod hody, tak i postupním přidáváním zla a zhoršováním celkové situace. Ne, vážně nemá smysl detailně vyprávět o průběhu hry, od toho je přeci jen lepší přečíst si pravidla nebo nějaký video návod.
No a tím se dostáváme ke třetí herní částí, a to jsou kampaně. V základním boxu najdete jednu, skládající se ze tří scénářů. A právě to je velkým plusem této hry. Scénáře na sebe navazují v závislosti na (ne)úspěších hráčů a kampaně vytvářejí naprosto skvělé a hutné příběhy z univerza H. P. Lovecrofta. S tím je spojený i velmi dobře udělaný „rpg“ systém hry a práce s vyšetřovateli napříč hrami.
Pod chapadly šílenství
Arkham Horror: Karetní hra je velmi jednoduše řečeno tím nejlepším hned ze dvou světů. Jednak z pole živých kooperativních karetních her, ale dle mého soudu i z her ze světa H. P. Lovecrafta. Proč?
V první řadě je to zpracování. Hra má naprosto skvělou grafickou stránku, která výborně dotváří svět šílenství a prastarých temných božstev na stole a vtahuje hráče do dobrodružství. Každá karta nese originální grafiku, která je inspirována 20./30. lety v USA.
Jedná se o kooperativní hru, kde skutečně musí všichni spolupracovat a podřídit své ego skupině. Hra nedá absolutně nic zadarmo a je prostě zcela nutné hrát dohromady a společně jako skupina, o všem se poradit a všechny informace vzájemně sdílet. To je možná i důvod, proč je hra tolik oblíbená v sólovém režimu, kdy si hráč odpovídá za své úspěchy a chyby sám. Zároveň má hra velmi dobře nastavenou obtížnost, a to nejen s ohledem na počet hráčů, ale i v případě, že si chcete hru udělat lehčí nebo naopak těžší.
Co se mi na hře velmi líbí, to je absence kostek. Místo nich je připraveno v případě různých testů a herních situací připraveno tahání žetonů ze sáčku, kdy nejen že žetony modifikují výsledky, ale také mohou přinést třeba instantní zkázu nebo různé další neblahé efekty. Předem sice víte, co může nastat, ale to napětí, když lovíte žeton by se stejně dalo krájet. Systém je podstatně lepší, než kostky, a i když stále přináší množství náhody, přináší zároveň i úžasnou míru napětí a očekávání.
Hru musíte (respektive je to o bžilion procent lepší) brát jako kampaň. Hraní jednoho scénáře samozřejmě také jde, ale přijdete o podstatnou část zážitku a je to vhodné tak možná na vyzkoušení nových balíčků s úvodními částmi dobrodružství.
Co se mi opravdu líbí, to je deck-building ve hře. Většinou nemám na hry tolik času, kolik bych chtěl, a i proto zkrátka nemůžu věnovat tvorbě balíčků celé odpoledne. To je nevýhoda třeba u karetní hry Pán prstenů, kde se jedná o stěžejní prvek. Tam je každý scénář natolik odlišný, co se tlaku na herní balíky týká, že skutečně musíte před každou hrou upravit balík, vybrat hrdiny, zkrátka strávit čas přípravou. Zde si můžete sice balíčky upravit nebo postavit vlastní, ale jste vázáni poměrně přísnými pravidly a omezeními a zároveň některé karty musíte zařadit k příslušnému vyšetřovateli vždy. Navíc vyšetřovatelé svými schopnostmi podporují určité strategie a tak balík i přizpůsobujte i jim. Chcete příklad? Inu když je vaše vyšetřovatelka třeba knihomolka, co si libuje ve starých grimoárech, no tak í hodíte do výbavy pár knih, ne? Zároveň je dobré zmínit, že jsem měl pocit, že všechny startovní balíčky jsou dobře postavené a hratelné.
Výhodou nového balení (a ano, vím, že jiné v češtině nevyšlo) je možnost hrát plnohodnotně ve čtyřech hráčích a zároveň jsou v krabici všechny karty pro hráče zastoupeny v dostatečném počtu kopií, takže nemusíte kupovat nic 2x.
Ano, lze namítat, že základní box je taková „demo“ verze hry, když obsahuje jen jednu kampaň o třech scénářích, ale pravdou je, že než vyzkoušíte všechny vyšetřovatele, jejich kombinace a všechny možné závěry a vyvrcholení, přeci jen to chvilku zabere. Znovuhratelnost hry je dána tím, jak moc budete chtít zkoušet nové postavy a jejich odlišné styly a jak moc budete chtít jednotlivé hry prozkoumat.
Hra má vynikající atmosféru strachu a hororu. Postavy poměrně rychle balancují na hraně smrti a šílenství a hra vám jde neustále po krku a nic vám neodpustí.
Ač jsem výše psal, že hra není úplně jednoduchá na zahrání, tak bych možná měl své vyjádření trochu mírnit. Jasně, není to hra pro každého, ale průměrný deskohráč si s výzvami poradí a úvodní scénář zvládne skoro každý. Ideálně za přispění zkušenějšího lovce nestvůr.
Pochválit ve hře musím příběh. Např. v Pánovi prstenů mi vadilo, že dobrodružství neměla větší hloubku a smysl. Tady je příběh naprosto zásadní a stěžejní částí hry a vtahuje vás do děje a prožitého zážitku a skoro se dá říct, že svou kvalitou se jedná o povedené literární dílo. Navíc každý scénář je jiný, jinak nastavený a jiné podmínky. Prostě bomba
Úspěch hry bude v českých končinách jistě záviset na případných rozšířeních. Dobrá zpráva je, že ze strany vydavatele mají zelenou. A je to jen dobře, protože vydat se do dalších kampaní bude rozhodně stát za to.
Závěrem? Král mezi příběhovými kooperativními LCG hrami si našel cestu i k nám a čeština mu sluší. Jeden z nejlepších deskoherních zážitků si teď může vyzkoušet opravdu každý, a to je jen dobře, protože se jedná o naprosto skvělá zkušenost.
Hru můžete koupit třeba v našem partnerském eshopu Cech hráčů zde!
Arkham Horror: Karetní hra
Scénář: Nate French a MJ Newman
Vydavatelství: ADC Blackfire
Rok vydání: 2022
Počet hráčů: 1-4
Věk: 14+
Herní doba: 60-90 min
Autor: Adam Vondra Vondris