Do Západního království se vracejí mistři obohacení o znalosti řemesel a uměleckých technik připraveni přiložit ruku k dílu při budování říše. Vezměte nové nástroje, obohaťte své budovy o ozdoby a vraťte se k budování Západního království.
Na podzim roku 2019 jsme se u vydavatelství Tlama Games dočkali dvojice her ze „Západního království“. Zatímco Architekti nabízeli přístupné workerplacemanet euro s inovativními prvky a škodícím mechanismem (recenze zde), tak Paladinové byly těžkým počítacím a hodně kombinačním eurem pro náročnější hráče, u kterého si leckdy pěkně zamotáte hlavu (recenze zde). Každopádně obě dvě hry byly a jsou vynikajícím počinem tvůrčí dvojice Shema Phillipse a S. J. MacDonalda. A první jmenovaná nyní dostala rozšíření s podtitulem „Rozkvět řemesel“. A jak si expanze stojí?
V první řadě musím narovinu říct, že rozšíření obecně nemám zvlášť v lásce. Tedy dřív jsem je měl rád - viz třeba kompletní Carcassonne ležící někde v koutě - ale s postupem času a strategie mnoha firem prodeje her přes kickstarter nebo strategie FFG vydat v často v podstatě notně osekanou hru a pak přidat x krabic expanzí, mě zkrátka jejich obliba a nakupování přešlo. Já sakra chci celou hru rovnou v jedné krabici a ne si základní prvky dokupovat. No co myslíte? Pak ale zase přišel třeba takový Scythe, kde každé rozšíření přineslo něco nového a zajímavé a moje skepse se dostala do normálu. A Architekty Západního království mám hodně rád. Jedná se o chytrou a v mnoha ohledech inovativní hru s jednoduchým systémem, kterou vysvětlíte i příležitostným hráčům a během chvíle si jí každý osvojí. A proto mě rozšíření hodně zajímalo.
Někomu by mohlo přijít, že toho v krabici velikosti základu (jen nižší) moc nenajdete. Rovnou přeskočím komponenty pro šestého hráče v oranžové barvě. Sice potěší, ale ruku na srdce, kolikrát a kolik z vás bude hrát Architekty v šesti? To ale samozřejmě není vše. Sympatickou novinkou je 6 nápovědních přehledových karet spojených s „násobiči“ surovin a nové karty učedníků a budov zvyšující variabilitu hry, bodovací bloček pro zápis bodů rozdělený podle kategorií. Hlavní novinky jsou však tři - figurky řemeslníků, deska cechovního domu a karty řemesel. A na ty se teď postupně podíváme, protože všechny tři poměrně výrazně mění hru. A rovnou řeknu, že k lepšímu.
První velkou novinkou jsou řemeslníci. V zásadě se jedná o běžnou figurku služebníka, kterého mohou hráči vysílat na hrací plán pro vykonání akcí. Změnou ovšem je, že při umístění (a pouze při něm) se řemeslník chová jako dva služebníci - tedy přinese rovnou např. 2 dřeva, 1 zlato atd. a navíc při jeho umístění můžete ignorovat ztrátu jedné počestnosti. Řemeslníci vám tedy mohou hlavně z počátku, pokud je chytře využijete, pomoc nakopnout ekonomiku a v průběhu hry zase pomoci s počestností. Navíc tak máte rovnou 21 služebníků k vyslání a čím víc, tím lépe.
Druhou novinkou je deska cechovního domu. Tahle novinka zcela zásadně mění hru, protože jí položíte na radnici a ta je tak nahrazena. Cechovní dům funguje v základu podobně - umístěním služebníka můžete stavět budovy či katedrálu. Novinkou je, že můžete své služebníky pokládat na své dříve umístěné služebníky a to vám umožní vyrábět nový herní prvek v podobě nástrojů a ozdob (viz dále). Kromě toho pomáhá Cechovní dům i s „protáčením“ nabídky učedníků - na určitém poli se všichni z herní nabídky odhodí a vyloží se nová sada. Díky tomu se jich dostane do hry víc a vy nemusíte čekat, až si soupeř vybere z těch, kteří se vám absolutně nehodí. V zásadě to někomu může připadat jako minimální změna, ale opak je pravdou. Cechovní dům přidává do hry další taktické prvky a nutnost změnit strategii - ať už se jedná o blokování dalších služebníků v průběhu hry (dva na sobě, kteří se již nevrátí do zásoby) nebo „aktualizace“ nabídky učedníků.
Poslední zásadní novinkou jsou karty, které v podstatě dali celému rozšíření název. Nástroje a ozdoby jsou tytéž karty označovány jako řemesla a jejich funkci a dopad si určí hráč sám, využitím buď horní části (ozdoby) přiložením karty k jedné již postavené budově nebo spodní části (nástroje) při skombinování s vyloženým učedníkem. Ať tak či onak, řemesla svou funkci aktivují při aktivaci karty, ke které jsou přiloženy jako např. mince či karty navíc nebo využití efektů budov. Nebo mohou mít pasivní efekt ovlivňující hru, jako např. kompletní seznam dovedností potřebných ke stavbě budov. Ozdoby i nástroje navíc přinášejí na konci hry další vítězné body. Aby je ale nešlo sbírat jak houby po dešti, jsou řemesla poměrně limitována cenou 5 mincí, umístěním dalšího služebníka do cechovního domu (viz výše) a také počtem, kdy ve dvou či třech jich je dostatek, ale se zvyšujícím se počtem hráčů už se ukazuje limitace nabídky. Řemesla jsou velmi povedeným a zajímavým novým prvkem, který ovšem hráče nutí přemýšlet a taktizovat a volit nový přístup ke hře.
Navíc bych rozhodně neměl zapomenout na opět parádní grafiku Mihajla Dimitrievskiho, který dává celé sérii „Západního království“ zcela jedinečný nádech. Ostatně v galerii níže se můžete sami přesvědčit.
Zatím to asi vypadá, že Rozkvět řemesel je zcela nepostradatelné rozšíření. No ano i ne. Pokud jsou Architekti vaší oblíbenou hrou (jako třeba u nás), pak mohu expanzi jen doporučit. Nové prvky dost mění hratelnost a potřebnou strategii a přinášejí nové výzvy, ať už se jedná o titulní řemesla, ale i o nové karty učedníků a budov mající nové schopnosti. Vybavení pro šestého hráče je takový příjemný bonus. To aby ale bylo rozšíření skutečně nutností, trochu sráží jeho cena. V porovnání se základní hrou není cenovka úplně nízká a leckoho by mohla odradit. A i když se tomu většinou snažím vyhnout, nevím, zda bych zde možná raději nesáhl třeba po pokračování v podobě Paladinů a měl bych tak doma dvě kompletní a jedinečné hry. Což je ovšem jen jediná výtka a drobná vada na kráse, protože jinak se divím, že ještě nemáte tohle skutečně povedené a dostatečně inovativní rozšíření ve své sbírce.
Koupit se slevou u TLAMA games!
Architekti Západního království: Rozkvět řemesel
Autoři: ShemPhillips a S. J. Macdonald
Grafika: Mihajlo Dimitrievski
Vydavatelství: TLAMA games
Rok vydání: 2020
Počet hráčů: 1-6
Věk: 12+
Herní doba: cca 60 min (v plném počtu cca 80 min)
Autor: Adam Vondra Vondris