Anno 1800

Hry recenze

Vydejte se na neprobádané ostrovy a nastartujte ekonomicky a průmyslový rozvoj na prahu samotné průmyslové revoluce. Vyrábějte, obchodujte a budujte impérium ve hře Anno 1800.

Pokud jste někdy hráli počítačové hry, respektive počítačové strategie, jistě vás nemohla minout herní série Anno, jejíž příspěvky lze snadno zařadit mezi jedny z nejlepších ekonomicko-budovatelských strategií historie. Osobně jsem nejvíc času strávil v roce 1404, což bylo dáno zejména zcela novým počítačem, na který jsem byl v té době patřičně pyšný. Poslední hrou (ze sedmičky) je hra Anno 1800, která hráče vrhá do překotného období průmyslové revoluce a její bohatství, ale i nástrah. Hra se v roce 2019 dočkala kladného přijetí a popularity, o čemž svědčí i řada přídavků. Proč tu ale mluvím o videohře? Protože právě ta se stala inspirací velezkušenému designéru, kterým není nikdo jiný než autor v současné době nejlepší světové deskovky (podle serveru BGG) Martin Wallace. Ten je znám svými komplexními strategie a jeho um se jasně otiskl i do novinky. Posuďte sami.

Anno 1800 je ekonomicko-budovatelská engine building strategie s šikovnou a inovativní produkcí zdrojů a herními prvky a o české vydání se postaralo vydavatelství Albi. A tam museli získat pěkných pár šedin, protože hra tu už měla být více než rok, ale stále docházelo ke zdržením a hra tak nakonec oficiálně vchází až začátkem září 2023. My dostali možnost podívat se na anglickou verzi, proto naše dojmy již teď. Hra jako taková je určena pro 2-4 hráče od 12 let a s herní dobou okolo 90-120 min na jednu partii. Ve hře dostanete svůj vlastní malý, a z počátku poměrně chudý, startovní ostrov a musíte na něm nejen vybudovat co nejlepší průmysl a produkci, ale také objevovat svět starý i nový a plnit požadavky obyvatel. Vítězem může být jen ten nejšikovnější velkoprůmyslník.

 

Pod víkem s parníkem

Hra přichází v klasické čtvercové krabici, která nese stejnou grafiku jako počítačová předloha a zobrazuje moderní kolesový parník v přístavu. Na hru jsem se hodně těšil a byl zvědavý (ano, máme rádi Brass), ale po otevření krabice jsem si nejprve myslel, že jsem dostal jen polovinu hry. Ono totiž na první pohled je v boxu víc vzduchu, než komponent. Vše je totiž ve své podstatě docela minimalistické a kombinaci pár desítek dřevěných kostiček a kupu papíru a kartónu a s naprosto absentujícím insertem. Ne, nečekejte ani papírovou vložku, prostě nic. A to je dost bolestivé místo hry, které budete chtít dříve nebo později vyřešit, protože všechno v sáčcích vybalovat na stůl prodlužuje přípravu.

První na řadě tu máme pravidla o 16 stranách, která ovšem i s přípravou zabírají 9,4 a zbytek je soupis komponent, rejstřík některých dovysvětlení a rady do začátku, protože hra je docela komplexní.

Pod pravidly najdete pěknou hromádku karet, rozdělených mezi karty obyvatel několika druhů, karty expedic pro výpravy do nového světa a zájmy. K tomu tu máte hromadu žetonů a destiček k vyloupání, ať už se jedná o destičky rozvoje, nebo chcete-li podniků a výroben až po námořnictvo a zlato. K tomu je tu herní plán a desky domovských ostrovů pro hráče, které si v průběhu hry doplníte případně o desky Starého či Nového světa. Velmi šikovnou a nedílnou součástí jsou přehledové karty pro hráče, díky kterým lze do hry naskočit a obsluhovat jí velmi rychle. No a k tomu všemu si přičtěte 125 dřevěných kostiček obyvatel pětice barev reprezentujících jednotlivé „třídy“ a to je vlastně vše.

Je zkrátka nespornou pravdou, že hra působí docela jednoduše a minimalisticky svým zpracováním. Celý grafický design si vzala z počítačové hry, kde to vypadá jako ctrl+c ctrl+v a kde se dalo, tam došlo k osekání na minimum a všechno zkrátka působí dost průměrně. Hru to nesráží herně, ale žádný zázrak na stole zpracováním nebudí. Chápu, že za svou cenovku cca 1000 Kč v české verzi je poměr cena/výkon korespondující, ale přeci jen bych si dokázal představit v roce 2023 lepší zpracování. Nehledě na to, že jakmile si začnete skládat na desky destičky, kostičky a zdroje, stačí jedno drcnutí do stolu a už honíte komponenty po stole. 

 

Produkce až na prvním místě

Hra je sice komplexní ekonomické euro plné rozhodování, ale musím konstatovat, že jakmile pochopíte pravidla, hra je v podstatě jednoduchá. Jen to chce pár partií na osvojení si mechanismů a zjištění, co všechno můžete a kam se chcete a můžete vydat.

Jak už jsem psal výše, bez insertu je příprava hry docela zdlouhavá. Způsobuje to hlavně rozložení destiček produkce na centrální desku. K ní následně rozložíte kostičky a karty obyvatel rozdělené dle typů a obecné zásoby desek Nové a Starého světa spolu se zlatem. Každý hráč pak obdrží jeden svůj ostrov, startovní obyvatele (kostičky i karty) a zlato dle pořadí. A může se hrát.

Celý průběh hry je založen na rozvoji svého ostrova – budování svého průmyslového enginu podniků, loděnic, lodí, správě zdrojů a obyvatel a hraním a plněním karet. Hra se hraje na předem neurčený počet kol, až do doby, než jeden z hráčů zahraje všechny své karty z ruky. Poté následuje ještě jedno celé kolo a dojde k bodování.

Hráči se v průběhu kol střídají v tazích, kdy vždy mohou provést jednu akci. Než se ale na ně vrhneme, musím vás seznámit se správou zdrojů v této hře. Ta se sestává ze tří prvků, a to produkce, obchodu a „padla“. Ve hře nemáte klasické zdroje, které byste si nějak shromažďovali, ale vašimi zdroji jsou v podstatě vaši obyvatelé. Jakmile potřebujete nějaký zdroj/produkt, využijete k tomu příslušnou barevnou kostičku obyvatel. Tu položíte na příslušné pole na své desce ostrova a voilá, máte daný zdroj a můžete s ním nakládat. Pokud byste něco potřebovali, ale nemáte k danému zdroji přístup, můžete obchodovat se soupeři (spíš prostě využijete žeton a získáte zdroj, soupeř tomu nezabrání). Případně můžete za zlato využít tzv. „padla“ a vrátit si využitého obyvatele do zásoby a využít ho. Takto funguje ve hře produkce zdrojů.

No a zdroje následně využijete na provedení akce, kterými jsou:

1. Rozvoj – tím vylepšujete, měníte a upravujete svůj ostrov. Po vyprodukování zdrojů jednoduše vezmete destičku z centrální desky a umístíte si jí k sobě a do budoucna máte další/jiný dostupný zdroj, loděnici nebo loď pro daleké výpravy,

2. Hraní a aktivace karet obyvatel – karty obyvatel vyžadují vyprodukované zdroje, ale zároveň hráče odměňují svými efekty, ale hlavně body na konci hry,

3. Výměna karet – protože jsou karty a jejich hraní klíčové, je občas dobré vyměnit ty nehodící se za nové,

4. Nové pracovní síly – na začátku má každý hráč omezenou zásobu kostiček obyvatel, a tak je dobré rozšířit své dělnické řady o nové obyvatele vašeho ostrova,

5. Vylepšení – ve hře je pětice tříd (rolník, dělník, řemeslník, konstruktér a investor), jak hra pokračuje a váš průmysl se rozvíjí, potřebujete stále lepší obyvatele (rolník sice bude dělat na poli či pile, ale velociped vám nevyrobí), a tak můžete nižší obyvatele vylepšit/vytrénovat na vyšší pozice,

6. Průzkum Starého/Nového světa – vaše lodě netrpělivě čekají v přístavu, aby vypluly a objevily pro vás nové končiny. Díky této akci si rozšíříte ostrov o nové místo (starý svět) a také o nové jedinečné plodiny (nový svět),

7. Zisk karet expedic – ty zde slouží jako tajné úkoly a udávají, jaké obyvatele byste na konci hry měli mít v zásobě pro zisk bodů, 

8. Městská slavnost – obyvatele ani žetony se nevracejí automaticky a možnost „padla“ je ekonomicky náročná. Jakmile tak uspořádáte slavnost, zrestartujete si své zdroje a vše vrátíte zpět a v dalším tahu máte vše opět volně dostupné.

Jakmile jeden z hráčů zahraje poslední kartu z ruky, dohraje se aktuální kolo, k němu se přidá ještě jedno a jde se bodovat. Body se udělují za zahrané karty obyvatel, splněné expedice, zbylé zlato a za ohňostroj, který se uděluje hráči, který hru uzavřel. Jo a ještě za karty zájmů, což jsou veřejné úkoly ve hře pro všechny. Gratulujeme nejlepšímu průmyslníkovi!

 

Dojmy, pojmy a hodnocení

Anno 1800 je rozhodně dobrá, velmi dobrá hra a jedna z nejlepších adaptací počítačové hry na stoly. Tedy po herní stránce.

Ne, nemůžu se povznést nad zpracování. Tady se prostě u původního vydavatele šetřilo. Hodně. Karty si prostě musíte obalit, kartónové desky jsou slabé. Naopak grafický design mi přišel ok, i když je to čistá kopie počítačové předlohy.

Ještě jeden menší neduh. Ne všechny karty jsou stejně silné a ve hře se dají rozjet poměrně silné strategie. Ty sice objevíte až po pár partiích, ale existují počáteční nastavení, která mohou dát hráčům značnou výhodu nad ostatními.

No ale teď k plusům. Hra funguje herně skvěle. Mechanismus produkce je vymyšlený parádně a šikovně a působí velmi inovativně. Je to jednoduché, ale neustále nutí vymýšlet a přemýšlet a s jednoduchými pravidly přináší velkou hloubku.

Hru si užijete v jakémkoliv počtu hráčů. 2, 3, 4 – ve všech funguje parádně. Akorát je to takové sólo. Jasně, můžete s ostatními „obchodovat“, ale to hráči nijak neovlivní/nezareagují, prostě jim jen „prdnete“ dělníka na ostrov a získáte zdroj. No a možná někomu uzmete podnik, který chtěl postavit, jenže to se děje zcela minimálně.

Ač to na první pohled možná nevypadá, hra je sice engine buildingem, ale zároveň rychle gradujícím závodem směrem k cíli. Z počátku je rozvoj pomalý, jak se průmysl rozvijí, ale ve finále se ani nerozkoukáte a někdo uzavře hru. Ve dvou je tenhle prvek citelnější než ve více hráčích, protože u nás většinou hráč zavírající hru zvítězil (byť pravidlem to není).

Ve hře nás hodně bavila ta provázanost a neustálá možnost něco vymyslet a prokombinovat. Tahle vlastnost ještě více vzkvétá s počtem odehraných partií, jakmile více do hry proniknete a pochopíte její principy. Ono ne že by hra byla pravidlově složitá, ale je komplexní a z počátku množství možností zahlcující. Je třeba si uvědomit, že ač to vypadá, že je ve hře moře různých zdrojů, je lepší koukat na zdroje v podobě kostiček obyvatel a žetony námořnictví, zbytek získáte díky nim.

I když se jedná o ekonomické euro, docela ve hře funguje i téma průmyslové revoluce a rozjíždějící se výroby. Byť třeba kostičky obyvatel jsou maximálně abstraktní a těžko si pod nimi představit ty dělník a rolníky.

Hra je dostatečně variabilní a znovuhratelná a neexistuje jasná cesta k vítězství, respektive jich je několik a je jen na hráčích, kterým směrem se rozhodnou vyvíjet, což mám u her vždy rád.

Anno 1800 je zkrátka skvělá hra, která ve všech směrech velmi dobře funguje a neměl by vám jí zkazit dojem z její produkční stránky. Ostatně pevně věřím, že brzy budou dostupné inserty, karty obalíte a pak už vzhůru do budování a průmyslové produkce. A doufám, že se hře bude dařit a dočkáme se též rozšíření, protože více variability se vždy vyplatí, ne?

 

Hru můžete koupit přímo u Albi zde!

 

Anno 1800

Autor: Martin Wallace

Vydavatelství: Albi

Rok vydání: 2023

Počet hráčů: 2-4

Věk: 12+

Herní doba: 90-120 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři