Místa bolesti v sedmém Goonovi

Místo bolesti a žalu je v pořadí sedmou knihou, kterou se českému čtenáři představuje pulpový Goon a tlučhuba Franky.  Kromě toho, že sedmička je (prý) šťastné číslo, je tento Goon výjimečný ještě něčím dalším. Je to první kniha, která rozvíjí příběhy z Lonely street, původně  uzavřené po objasnění událostí v Čínské čtvrti. Pro velký zájem fanouškovské základny se ale Eric Powell vrací a dává nám to, po čem jsme tolik bažili. Místo bolesti a žalu.

Jak už to u sérií navazujících nebo rozvíjejících příběhy jednou uzavřené bývá, musí se autor dlouho rozmýšlet, než vypustí do světa nějakou kravinu, riskujíce hněv lítého davu běsnících čtenářů (své o tom ví A. C. Doyle). Eric Powell nám naštěstí žadnou hloupost nepředkládá, byť i my budeme muset zvládnout trochu toho nudného retrospektivního vyprávění.

První dva sešity se totiž neděje nic. Oproti událostem v minulých knihách se ocitáme v budoucnosti. A než si začnete rvát vlasy, uklidním vás, protože od knihy Zvrhlé choutky uplynuly jen tři měsíce (tudíž žádný postapo Goon ani jednooká sexy mimozemšťanka). A pokud si odmyslíte samostatnou knihu Čínská čtvrť a tajemný pan Trnka, nic se nezměnilo. Jen Goon má potřebu vše vysvětlovat, což je klasický způsob, jak vás uvést na správnou uvědomělou kolej. Pro větší sblížení si Eric Powell sice vypůjčil pár postav, které známe z dřivějška, ale jinak je vše při starém. Včetně nově postavené Nortonovi hospody. Teda něco se přece jen událo. Goon s Frankym si pořídili novou káru.

Teď bych nerad, abyste mou ironii špatně pochopili. Díky prvním kapitolám má sedmá kniha blízko k prvnímu a pátému dílu. Což sice pomáhá provázanosti celého Goonova světa, ale oproti novému začátku to působí ohraně a fádně. Oba sešity jsou vtipné, jenže jsem se při jejich pročítání nezbavil pocitu trochu křečovitého oslího můstku, který má za úkol vyplnit mezeru mezi Čínskou čtvrtí a tím, co se na nás řítí.

To poznáte v druhé části knihy. Lonely street se totiž mění v Místo bolesti a žalu a Eric Powell se nás chystá vzít na cestu, po které již nic nebude jako dřív. A právě v kontextu vyvrcholení starých událostí a děsivých věcí budoucích působí výše zmíněné sešity nudným dojmem. Vše je naštěstí následně vynahrazeno novým hráčem na scéně, který je o to děsivější, že jedná klidně, s chladnou rozvahou. A o to tajemnější, že neznáme ani jeho jméno, natož vztahy, které ho spojují s Páterem Monster. Právě ten se stává nedílnou součástí všeho, co se na Lonely street a Goona chystá. Eric Powell zde rozehrává partii, která je temnější než vše, co jsme zatím u Goona poznali a dává směru, kterým se příběh rozvíjí punc osudovosti. Na rozuzlení si nicméně budeme muset počkat do dalších dílů.

Kromě toho by to ale nebyl Eric Powell, kdyby nám nepřihodil něco navíc. Už ho zjevně nebavilo skrývat kritiku společnosti za narážky a náznaky, posledním uzavřeným kraťasem se s plnou vernou pouští do fenoménu knihy s názvem The secret (u nás vyšla jako Tajemství - nečekaně). V podstatě jde o to, že si musíte věřit a sny se vám vyplní. Tak prosté to je! V roce 2006 se kniha stala světovým bestsellerem a své majitelce vydělala pohádkové jmění. Pokud vám to připadá jako snůška hovadin, nejste sami. Powell se tématu zhostil jak jinak než vtipně, s nadsázkou a fekálním podtextem :)

Goon 7: Místo bolesti a žalu je začátkem nové dějové linky pro starého Goona. I když jsem se neubránil drobným vítkám co se týče prvních dvou "rekapitulujících" kapitol, zbytek knížky nabídne hutnou, temnou atmosféru, kterou jsme v sérii mohli vidět jen v Čínské čtvrti. Tímto dílem - stejně jako předešlím - Eric Powell skutečně potvrdil, že Goon je sérií, která nabízí mnohem víc, než by se přes Goonovo pěsti a Frankyho hubu mohlo zdát.

KOUPIT NA STRÁNKÁCH COMICS CENTRA

Goon 7: Místo bolesti a žalu ( The Goon vol. 7 : A place of heartache and grief)

Eric Powell