Vytvořte svůj vlastní malý korálový útes, přilákejte do něj mořské tvory malé i velké a buďte tím nejlepším podmořským budovatelem.
Her z prostředí oceánu a korálových útesů bylo za posledních pár měsíců hned několik, ale všechny se nám velmi líbily a odnesly si více než kladné hodnocení, ať už se jednalo o zachraňování korálů nebo budování vlastního Atolu. Posledním tematickým přírůstkem je Aqua, kterou vydalo brněnské vydavatelství REXhry, a která vás vezme do podmořského světa v lehce abstraktním skládacím hávu. Připraveni? Tak se pojďme ponořit ke krásám korálových útesů.
Biologické okénko – pozorně si projděte pravidla, protože na jedné stránce najdete i hezký přehled všech živočichů ve hře s krátkým popiskem a můžete se tak něco navíc dozvědět o kladivounech, žralocích černoploutvých, karetách nebo klaunech očkatých.
Aqua je abstraktní tile placementová a draftovací hra Dana a Tristana Halstadových, kteří jí určili pro 1-4 hráče od 8 let a s herní dobou pohybující se okolo 30-40 min na partii. Každý z hráčů má za úkol postavit svůj jedinečný kousek korálového útesu a přilákat na něj malé i velké živočichy a získat tak co nejvíce bodů.
Šestiúhelníkové korály
Aqua si nás získala už při prvním pohledu na krabici, protože o ilustrace celé hry se postaral Vincent Dutrait, který patří mezi zdaleka nejlepší deskoherní výtvarníky. Poměrně nás překvapila hmotnost krabice, přeci jen jsme čekali spíš menší hru, ale je to dáno velmi silným kartonem, ze kterého jsou vytvořeny herní dílky. Ty se skládají ze 70 pestrobarevných korálů rozdělených do trojice barev, 72 malých zvířat v šesti barvách, 15 velkých živočichů, tzv. ekosystému tvořících bodovací podmínky, ale i 4 centrálních startovních dílků pro každého hráče. Poslední komponentou je pak zápisník na body, který se více než hodí.
Nesmím zapomenout ani na pravidla. Ta jsou přístupná, krátká, jasná a přehledná a po prvním přečtení vám bude vše jasné. A pokud ne, je zde řada ilustrativních příkladů. Hru lze ale zařadit mezi lehčí, rodinnější tituly, takže nemusíte čekat žádné hardcore vysvětlování.
Celkově musím produkční stránku hry více než pochválit. Různých tile placementových skládacích her s dílky všech tvarů a velikostí se nám dostala v průběhu let na stůl celá řada, ale přesto Aqua vyniká. Není to jen nádhernými ilustracemi Vincenta Dutraita napříč komponenty, ale i jejich vysokou kvalitou. Na fotkách na nás hra působila trochu moc barevně, ale na stole ve skutečnosti vypadá mnohem lépe. A praktický insert ke složení je jen třešničkou na dortu.
Jak na to?
Průběh hry je v kostce velmi jednoduchý. Podle počtu hráčů se připraví zásoba dílků korálů a z nich počáteční nabídka. Bokem vytvoříte zásobu velkých živočichů a buď dle pravidel nebo náhodně šestici ekosystémů a ke každému jeden druh malých zvířat. Každý hráč si vezme jeden počáteční větší dílek a můžete se vrhnout do hry.
Hra se hraje přesně na 17 kol, ve kterých si každý hráč postupně z nabídky vybere jeden dílek korálů, kdy tyto vždy obsahují 2-3 barvy, a dle pravidel ho přiloží ke svému vznikajícímu útesu. V podstatě jedinou podmínkou je sousedství jednoho dříve umístěného korálu stejné barvy. Cílem přikládání je vytvoření buď prostředí nebo útesů. První tvoří šestiúhelník jedné barvy, kdy na takový následně hráč položí malého živočicha odpovídající barvy – např. trojice do šestiúhelníku uspořádaných zelených korálů přiláká karetu. Druhou možností jsou útesy, které tvoří 4 a více barevných dílků, a které přináší zvláštní body.
Kromě tvorby korálů a jejich zaplňování malými živočichy je neméně důležitou součástí vykládání velkých živočichů. Ti mají šest různých tvarů a přilákáte (vyložíte) je tak, že z malých živočichů vytvoříte na svém korálovém plánku příslušný tvar.
Jakmile všichni hráči vybrali a umístili dílek, případně přilákali malé či velké živočichy, nastane konec kola, nalosování nových dílků a kolo další. Po posledním sedmnáctém pak bodování. Ve hře můžete získat body za velké a malé živočichy, za útesy a s nimi sousedící malé živočichy a pak za splnění podmínek jednotlivých ekosystémů.
Kromě hry více hráčů obsahuje Aqua i chytrý a pěkně udělaný sólo mód, stejně jako systém výzev, které hráčům vytváří pomyslné úkoly ke splnění.
Dojmy
Aqua je velmi pěkně provedenou tile placementovou hrou, a to jak z pohledu zpracování, herní stránky, ale i variability a množností, které nabízí. Pojďme ale postupně.
Asi leckoho napadne otázka, zda není Aqua jen vytěžením jiných her – přeci jen tu máme Pelíšek nebo Kaskádii. Od těch se ovšem tahle hra přeci jen v několika ohledech liší – nabídka se nedoplňuje ihned, stavíte do vrstev v několika úrovních, zároveň je hra pocitově přístupnější, méně trestající a otevřenější. Ovšem to si prosím nepleťte s tím, že by byla oproti jmenovaným triviální nebo příliš jednoduchá, to ani náhodou. Zkrátka podobnost zde najdete, ale přesto se jedná o svébytné hry s originálním konceptem.
Zpracování hry Aqua je doslova na jedničku. Nádherné ilustrace, vysoce kvalitní žetony a vše přehledné. Trochu jsem se bál tří vrstev stavění a počítání bodů na konci – tedy že musíte postupně svou pomyslnou „pyramidu“ rozebrat a dát pryč velké tvory, ale naštěstí ty jsou trochu užší a menší živočichové pod nimi jsou vidět dostatečně.
Pravidla jsou velmi jednoduchá a přístupná celé rodině. Zároveň hra má co nabídnout i zkušenějším hráčům – to zaručuje hlavně dostatečné množství různých ekosystémů, které variují bodovací podmínky napříč partiiemi. I když vše vypadá na první pohled extrémně jednoduše a bez hlubší nutnosti strategie, opak je pravdou. Postupnými partiemi zjistíte, že musíte mnohem více přemýšlet – jak přiložit dílky, které živočichy přilákat a jak je poskládat, jak využít bodování útesů.
Sice se jedná trochu o solitérní záležitost a každý si nerušeně buduje svůj útes, ale platí, že sledujete ostatní minimálně v tom, jaká velká zvířata se snaží získat, ale i jak pospojovat jednotlivé útesy a využít je na maximum.
I v plném počtu hráčů odehrajete celou partii okolo 30 minut a čekání na tah nebo prostoje jsou zde absolutně minimální. Ve dvou se nám dokonce podařilo otočit tři rychlé partie za hodinu, ve chvíli, kdy jsme věděli na co se zaměřit a jak chceme hrát.
Aqua je pro mě osobně příjemným puzzlovým odpočinkem, který je ale výborně funguje. Ano, přiznávám, tile placementové hry jsou mým oblíbeným žánrem a ve sbírce jich máme hned několik, ale Aqua se mezi nimi rychle ustálila a vybojovala si své pevné místo. Líbí se mi na ní nejen zpracování, ale i právě možnost si zahrát partii s hráči i nehráči, protože kombinace jednoduchých pravidel a variability a výzev zde funguje moc hezky.
Pokud snad hře něco vytknout, je to již jednou zmíněná abstraktnost. Zkrátka skládáte barevné dílky a téma oceánu a korálových útesů je sice hezké, ale částečně mizí do ztracena a hra by fungovala stejně i třeba se stavbou deštného pralesa.
Aqua je velmi příjemným překvapením. Trochu jsem se obával prosté kopie Kaskádie a podobných her, ale obavy se nenaplnily. Zároveň pro mě rozhodně Aqua není nějakou vykleštěnou a okleštěnou verzí, ale trochu skrytým diamantem, který se každou další hrou hezky vybrušuje a Aqua stále více ukazuje svůj pěkný potenciál. Na extrémně jednoduchých pravidlech, která vysvětlíte i nehráčům, je postavena chytrá, šikovná a povedená hra, kterou potěšíte nejen celou rodinu. Zkrátka za nás doporučení.
Hru můžete koupit na Planetě her zde!
Život v oceánech
Autoři: Dan a Tristan Halstad
Vydavatelství: REXhry
Rok vydání: 2024
Počet hráčů: 1-4
Věk: 8+
Herní doba: okolo 30 min
Autor: Adam Vondra Vondris