Ve zlatých časech starověké Kréty se staňte vůdcem minojského klanu a získejte titul vládce celého lidu. Jen jeden může nosit titul Mínoa.
Pokud bych měl jmenovat jednu hru vydavatelství TLAMA games, která mi i po letech rezonuje v hlavě, rád se k ní vracím a baví mě její mix mechanismů – a teď mě nechápejte špatně, protože těch her bylo vydáno na samostatnou top10 – je to Věčná zima Stana Kordonskiyho. Komplexní mix mechanik, ale přitom s poměrně jednoduchými pravidly a ve skvělém pravěce barevném vizuálu Mica. A právě Stan Kordonskiy stojí za žhavou novinkou, opět velkou euro hrou, nesoucí hrdý název Minos: Úsvit doby bronzové.
Historické okénko – Minojská civilizace vzkvétala na ostrově Kréta po dlouhá století a ovlivnila řadu kultur a život ve Středomoří. Národ doby bronzové s vyspělou kulturou, stavebnictvím, obchodem i mořeplavbou stále však zůstává poměrně velkou záhadou – nevíme, proč zanikla, nevíme kdo nebo co jí vyvrátil a ani jejich písmo nebylo doposud rozluštěno. Zkrátka známá, ale přesto neznámá kultura, která ale nepřestává fascinovat archeology, objevitele i historiky.
Minos: Úsvit doby bronzové je středně těžkou euro hrou založenou na kombinaci dice placementu (umisťování kostek), area controlu (ovládání území), správě zdrojů a stupnic, hraní karet a využívání dostupných akcí pro 1-4 hráče s věkovou hranicí 14+ a herní dobou podle tvůrce okolo 90-150 min – a rovnou vám řeknu, že pokud hrajete v plném počtu, ještě 60 si klidně připočtěte. Každý z hráčů se stává vůdcem jednoho z minojských klanů a snaží se šikovným využíváním akcí a všech herních možností posbírat co nejvíce bodů a uzmout pro sebe titul král Minoa, ať už stavbou paláců či věží, šířením svého vlivu, plněním úkolů, shromažďováním výnosů nebo třeba lukrativním obchodem.
Herní materiál
Hra přichází ve čtvercové krabici s vyobrazením minojské kultury, občanů či architektury známých paláců. Po otevření vás příjemně překvapí, že je krabice plná komponent až po víko.
Jako první musím zmínit pravidla. Ta nejsou úplně snadná a ani krátká. I když za sebou máme doslova stovky her, přeci jen to chtělo pečlivé studium všech bodů, výjimek a mikropravidel k zapamatování. Přitom ale jakmile se hra rozjede a vidíte komponenty na plánu, vše vám přijde mnohem přístupnější a intuitivnější. Není toho sice málo, ale i ikonografii při prvních pár tazích pochopíte dobře. Ostatně větší komplexita přesahující trojku je dána spíš než složitými pravidly hlavně provázaností herních možností ve hře. V tomhle ohledu se jedná o „klasické“ moderní euro, které dává množství možností a vzájemných kombinací a synergií. Hodně se nám líbí historické poznámky vysvětlující některé herní prvky na historickém pozadí.
Co se samotného zpracování týká, tak pokud máte rádi plné krabice a hodně vylupování žetonů, tady si přijdete na své, a to hned jak vyndáte pořádně velký oboustranný herní plán. Desítky mincí, žetonů zbraní, zboží, různých bonusů, či překryvných desek. Je toho opravdu hodně. Chválím Tlamu, že v krabici najdete pořádnou zásobu sáčku na kompletní roztřídění hry. Nesmím opomenout ani kostky, rozdělené mezi čtveřici barev, kterými ve hře provádíte akce.
K žetonům najdete ve hře více než 150 karet, ať už počátečních, které určují setup hráčů, tak hlavně tzv. karty výnosů, které jsou stěžejní součástí hry, přinášejí efekty a trvalé akce a také vítězné body.
Hodně povedené jsou komponenty pro jednotlivé hráče, a to ať už se jedná o krásné velké a přehledné dvouvrstvé desky hráčů nebo desky zvláštních schopností, ale hlavně dřevěné komponenty v podobě figurek měst, věží, lodí, statků či válečníků, ale i držáků na kostky. Nutno podotknout, že většina je potištěna.
Zkrátka ano, pokud už vám došlo, že herního materiálu je hodně a setup a úklid hry rozhodně není otázka okamžiku, tak máte pravdu. Minos je hrou plnou možností a už při rozbalení to dává jasně najevo. Vše je ale kvalitní, pevný karton, pěkné dřevěné figurky, povedené kostky, hezky ilustrovaný velký herní plán a hodně hezké karty výnosů. Hra svou grafickou stránkou na první pohled zaujme, a i když toho není zrovna ani při hře málo, tak přehledné ikonografie pěkně pomáhá postupné plynulosti hry. Co se nám navíc líbí je odlišnost hry pro každý počet hráčů, a to buď otočením plánu nebo překrytím jeho částí.
Jak na to?
Minojská kultura vládla na Krétě zhruba 13 stol. a pokud bych měl komplexně vysvětlit celou hru, asi podobně dlouhá by tahle recenze byla. Ostatně to zmíním jako jednu z menších výtek – pokud hru vysvětlujete novým hráčům, musíte si k celkovému času hry přidat aspoň takových 30 minut, než komplet všechno vysvětlíte.
Jakmile provedete přípravu, kdy vás čeká příprava herního plánu, všech možných nabídek žetonů a žetonků, stupnic a karet a také prostorů hráčů, kde si zejména do své desky na přesně určená místa vyskládáte všechny figurky a žetony a příjmy podle počáteční karty, můžete se pustit do hry.
Celá hra se točí hlavně kolem kostek, které si v každém kole postupně draftujete a následně za ně provádíte akce, budování svých struktur na herním plánu pro zisk vlivu, hraní karet výnosů a jejich přetavení pro tzv. vlastnosti vládce (speciální schopnosti) a dvojité bodování v polovině a na konci hry. A spoustě dalších věcí.
Když to přeženu, je princip jako takový vlastně hrozně snadný. Vše začíná hodem kostkami dle počtu hráčů. Následně si hráči kostky po jedné rozebírají, umisťují na své barevné rámečky a do řádků akčních polí, přičemž záleží na hodnotě, ale i barvě pro speciální stupnice pokroku. Po draftu kostek si hráči rozdělí kostky do hodnot a mohou postoupit na stupnicích. Další částí je jednoduché vykonání akcí a poté už jen příjem a údržba. Jasně, takhle by to znělo jen jako další typické euro – umístím, provedu, uklidím a jedeme dál. A přesně takhle by to vyznít nemělo.
Síla Minosu začíná už při setupu díky pěkné variabilitě počátečních karet a zvláštních schopností, které hráče částečně rozdělí. Další výrazným prvkem je draft a umisťování kostek. Nezajímá vás jen co si vybrat, ale i co si berou soupeři, zajímají vás hodnoty kostek, kdy každá akce má čtveřici polí, každé trochu jiné a jejich využitelnost, nebo chcete-li účelnost, dokáže být dost situační. A v neposlední řadě vás zajímají i barvy draftovaných kostek, protože chcete pokročit na stupnicích. Nastává tedy zásadní volba – vyšší čísla, ale potencionálně slabší akce s větším pokrokem nebo obráceně? A co si vyberou ostatní? Mám rád diceplacementy, ale takovéto dilema jsem zažil poprvé a moc se mi líbí.
Vykonávání akcí jako takové už je trochu klasičtější, kdy zkrátka vykonáváte akci v síle dle umístění kostky – rozvojem zahrajete karty výnosů pro efekty, přípravou máte možnost dobrat karty či mince a zbraně, rozšířením posilujete vojska na plánu, univerzálním pak máte možnost trochu méně efektivně využít cokoliv jiného. Asi nejsložitější (pocitově) je stavba, která vám umožňuje budovat budovy na plán či rozšiřovat své námořní trasy postupnou cestou po speciálních stupnicích a mj. tak šířit svůj vliv a nadvládu nad oblastmi herního plánu. Stavby jsou vzájemně pěkně provázané a často platí, že nemůžete postavit nebo postoupit někde, dokud nemáte něco jiného. Musíte tak neustále přemýšlet a plánovat dopředu. S jednotlivými akcemi (a případně i s hodnotou kostek, na to je dobré upozornit) jsou spojeny vlastnosti vládce, což jsou efekty získané z karet výnosů shromážděných pod hráčskou deskou.
Jakmile jsou provedeny všechny akce, ať už hlavní či doplňkové, nastane údržba a příprava dalšího kola. Speciální je v tomhle kolo druhé a čtvrté (tedy poslední) kdy po obou nastane bodování a v druhém i velký skok hry kupředu výměnou karet či některých žetonů. Po čtvrtém kole je naopak hra u konce a dle všech dosažených bodů je určen vítěz.
Hra nabízí i šikovně fungující, poměrně přístupné sólo řízené zvláštními pravidly a kartami. To pokud byste nemohli najít spoluhráče.
Dojmy
Pokud máte rádi větší, komplexní eura, kde je přehršel možností, cest a odměn či bodů, budete z Minos: Úsvit doby bronzové nadšení. A pokud máte rádi Věčnou zimu, budete nadšení na druhou. Přestože se mi osobně tahle hra více než zamlouvá, ať už tématem, zpracováním či mechanikami, musíme si otevřeně říct, že zdaleka není bez nějakých těch neduhů.
Tak předně – je dlouhá. Absolutně bych nehrál Minos (znovu) ve čtyřech hráčích. Hra je díky svým mnoha možnostem solidně náchylná na paralýzu a i bez ní se dokáže slušně natáhnout. Ve čtveřici (byť i s vysvětlováním pravidel) na úctyhodných 5 hodin. Asi ano, herní doba půjde o něco stáhnout, ale chci tím i ukázat, že první naskočení do hry není v žádném případě nic snadného ani pro zkušenější hráče a množství možností a mechanik vás rychle zahltí. A pokud nejste hráči, kteří se zvládnou nad hrou povznést a hrát partii pocitově a naopak se snažíte od začátku vše detailně promyslet – inu strávíte v každém tahu dlouhé minuty.
Naopak ale musím pocitově pochválit fakt, že Minos není samoúčelně zařezávacím eurem a každá možnost, kterou se vydáte vás něčím odmění, což potěší i méně zkušené hráče a zároveň každá z cest ve hře může vést k vítězství. Nebo jsme aspoň nepřišli na žádnou jasně danou strategii, která by se rovnala instantnímu triumfu ve hře.
Pokud jsem o kousek výše zmínil dlouho hru ve čtyřech, tak ideální počet na partii jsou dva, maximálně tři hráči. I přesto, že ve hře najdete area control, není tak výrazným prvkem a mechanikou, na které by hře stála a tedy i ve dvou si jí užijete – navíc je mapa menší – a tedy ani tak nebudete jako u jiných kontrolů ochuzeni. Tady je hra tedy i v nižším počtu o kus lepší, než Věčná zima, kde třeba mapa šla prostě do pozadí. Interakci zde sice nějakou najdete, ale ne vyloženě přímou – žádné bitevní konflikty mezi hráči.
Prvek, který mám osobně zkrátka ve hrách rád, a díky němu i Minos získává hromadu kladných bodů navíc, to je kombinační potenciál. Toho je v téhle hře opravdu hodně a jedná se přesně o ten typ hry, kde jedna akce vede k další, další a další a potenciál řetězení a provázání, kdy vaši soupeři jen kroutí hlavou, jak jste to vymysleli, je zkrátka veliký.
U hry platí, což ne každému musí vyhovovat, že nikdy neuděláte vše, co byste chtěli, a to ani když se sebevíc snažíte a neustále tak volíte mezi možností některé prvky maximálně vyboostovat, oproti pomyslnému rozkročení se mezi více herních možností. Musím říct, že jsem při testování zkusil několik strategií a každá měla určitý potenciál a v něčem zadrhávala.
Asi nemusím zmiňovat, že díky obrovské množství prvků a možností, různým strategiím, originálnímu setupu, kostkám, ale i desítkám karet, nabízí hra obrovskou míru znovuhratelnosti a variability. Samozřejmě pokud nemáte rádi hry s mnoha možnostmi a kombinační hloubkou, Minos vás zkrátka neuchvátí.
Minos: Úsvit doby bronzové je komplexní, krásně kombinační, tematické a bohaté euro, které potěší každého, kdo se do hry rád ponoří a snaží se najít maximální provázanost, možnosti a vzájemné synergie, kdy všeho se dočkáte ve vrchovaté míře. Autor sice nezapře svůj rukopis a najdete některé podobnosti se starší Věčnou zimou, ale zároveň vychytání nějakých těch much a mušek a z Minosu se rychle stává pěkné překvapení, o které se možná v očekávaných novinkách tolik nemluvilo, ale které více než hodně co nabídnou. Jakmile proniknete do pravidel, užijete si příjemnou, promyšlenou hratelnost plnou možností, která vás bude bavit dlouhé hodiny. Tak vzhůru pro titul krále Minoa!
Hru můžete koupit přímo na TLAMA games zde!
Minos: Úsvit doby bronzové
Autor: Stan Kordonskiy
Vydavatelství: TLAMA games
Rok vydání: 2024
Počet hráčů: 1-4
Věk: 14+
Herní doba: 90+ min
Autor: Adam Vondra Vondris